Een Amerikaanse topfunctionaris heeft een nieuwe definitie van privacy voorgesteld, waarbij het niet meer anoniem betekent, maar dat bedrijven en overheden op een fatsoenlijke manier met opgeslagen persoonlijke gegevens omgaan. Donald Kerr, adjunct-directeur van de national intelligence, doet zijn oproep net voordat het congres nieuwe regels voor het afluisteren van burgers bespreekt. Volgens Kerr is het de hoogste tijd dat Amerikanen een nieuwe definitie van privacy accepteren.
Er zijn namelijk al miljoen, en dan met name jonge, mensen die hun anonimiteit via sociale netwerken zoals MySpace en Facebook en online shopping opgeven. De sites geven overheid en ondernemingen inzicht in iets wat voorheen nog goed bewaarde geheimen waren, zoals persoonlijke statistieken en creditcardgegevens.
"De mensen die twee generaties jongen dan ons zijn, hebben een heel ander idee over wat privacy is, en wat ze over hun eigen leven willen prijsgeven. Het is daarom niet aan ons om een "one size fits all" oplossing door te drukken", aldus de 68-jarige Kerr. "Het beschermen van privacy is een gevecht dat niemand kan winnen. Iedereen die zijn naam in Google typt weet dat."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.