Archief - De topics van lang geleden

IT ethiek kent geen grijze gebieden

16-11-2007, 12:11 door Redactie, 10 reacties

Regelmatig verschijnen er berichten over IT'ers die hun werkgever of klanten oplichten of benadelen, zoals laatst een security professional die 250.000 computers met malware infecteerde. Veel IT'ers staan er niet bij stil dat ethiek de basis van elke organisatie is waar beveiliging een rol speelt.

Zonder ethiek heeft een beveiliger geen kans en krijgt hij geen respect. Het onethisch gedrag treft niet alleen de persoon in kwestie, maar kan ook voor zijn organisatie vergaande gevolgen hebben. Volgens sommigen zouden IT'ers die over de scheef gaan daarom nooit meer een computer mogen aanraken.

Veel mensen vinden dat misschien extreem, maar als het op ethiek aankomt zijn er geen excuses, hoe gecompliceerd of lastig de situatie ook is, zegt Matthew Rosenquist van Intel. "Het gebruik van een 'code of conduct' laat het juiste pad zien. Het toestaan van "flexibele ethiek" en 'grijze gebieden' activiteiten zijn uiteindelijk zelfvernietigend en leiden tot instabiliteit en achteruitgang." Onze stelling luidt derhalve: IT ethiek kent geen grijze gebieden

Reacties (10)
16-11-2007, 12:20 door Anoniem
Is dat in de IT dan anders dan in ieder ander vak, als je even de security-
gerelateerde specialisaties buiten beschouwing laat ?
16-11-2007, 12:48 door Anoniem
Inderdaad, waarom IT eruitgelicht als het 'de business' (en
dan met name de 'executives') is die IT'ers keer op keer
goedschiks-tot-kwaadschiks aanzetten tot onethisch gedrag en
zelf een heilig gezicht trekken? Omdat ze een (relatief, op
dit terrein) 'dom' slachtoffer hebben gevonden (Barbertje
moet hangen)...?
16-11-2007, 12:50 door Anoniem
Eens, grijze gebieden creeert men alleen om ergens onderuit
te kunnen komen.
En uiteraard geldt dit voor iedereen in elke situatie.
Iets is wel of niet Ethisch verantwoord, lijkt mij simpel.
16-11-2007, 13:48 door Darkman

Iets is wel of niet Ethisch verantwoord, lijkt mij simpel.
bepaal jij dan wat ethiek is?
Abortus is ook wel of niet ethisch verantwoord, maar is het
het nu wel of niet?
Simpel is het in elk geval niet.
Over sommige IT praktijken kun je je ook afvragen of dat wel
ethisch is, zoals het verzamelen en eindeloos bewaren van
allerlei persoonlijke informatie van mensen.
16-11-2007, 14:17 door Anoniem
Ethiek is per definitie een grijs gebied, aangezien dit niet zoals juridische
zaken formeel ligt vastgelegd in regels. Daardoor staat ethische kwesties
meer open voor individuele interpretatie dan juridische kwesties.
16-11-2007, 14:22 door spatieman
als mijn werkgever gaat mekkeren dat bepaalde beveiligingen
niet nodig zijn (omdat ze anders geen pr0n kunnen kijken)
zou ik een zodanige veeg in de pan doen dat het hele bedrijf
eronder zou lijden.

en dan simpelweg de boze vinger richting werkgever doen
onder het motto, hij wilde dat zo hebben..
16-11-2007, 14:33 door Anoniem
Volgent mij is het: "ethiek in het algemeen kent geen grijze
gebieden"


een manager die aan mis management doet, zou ook geen
manager meer mogen zijn
een leraar die aan kinderen zit..
een agent die zelf bezopen achter het stuur zit..

enz enz
16-11-2007, 17:30 door Anoniem
Door spatieman
als mijn werkgever gaat mekkeren dat bepaalde beveiligingen
niet nodig zijn (omdat ze anders geen pr0n kunnen kijken)
zou ik een zodanige veeg in de pan doen dat het hele bedrijf
eronder zou lijden.

en dan simpelweg de boze vinger richting werkgever doen
onder het motto, hij wilde dat zo hebben..
Jou werkgever kijkt na zo'n waarschuwing op deze site nu wel uit. Hij heeft
natuurlijk nog wel een wapen tegen je in de kast liggen. Hij kan je ontslaan.
Dat is al eens eerder vertoond en daar kan je je slecht tegen beschermen.
Daar helpt geen securitycursus tegen.
Dus flinke jongen............. denk wat meer na voordat je aan zoiets begint.
16-11-2007, 17:47 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
19-11-2007, 13:06 door Anoniem
geen grijze gebieden, witt oder schwarz! no compromise! jaja, dat is weer
lekker realistisch en genuanceerd, dan kan de hele private investigation
sector wel opdoeken en ga zo maar door.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.