Apple's Safari wordt al geruime tijd aangevallen omdat het niet over een phishingfilter beschikt zoals de drie andere bekende browsers. Eerst was het PayPal dat de browser als onveilig bestempelde en ook vorige week kwam het gebrek aan hengelbescherming aan het licht toen Opera haar nieuwe beveiligingsmaatregelen presenteerde. Nu is phishing een vervelend probleem, het is de vraag of techniek alleen het probleem kan oplossen. De meeste consumenten blijken anti-phishingmaatregelen in z'n geheel te negeren. Uiteindelijk maakt het dus niet uit of de adresbalk groen, rood of pimpelpaars wordt.
Wat wel een verschil kan maken is het preventief blokkeren van kwaadaardige advertenties. Steeds vaker weten criminelen consumenten via Flash-banners op te lichten, maar ook het infecteren van machines komt voor. In 2006 raakten zelfs een miljoen mensen via een kwaadaardige advertentie met een Trojaans paard besmet.
In het geval van Firefox is er het programma Adblock Plus. Toch wordt de software niet standaard aan Firefox toegevoegd. Volgens Mozilla omdat die de nodige rekenkracht vereist, maar er lijken ook commerciële belangen mee te spelen. Banners zijn nog altijd een belangrijke bron van inkomsten voor veel bedrijven en websites en daardoor laat men veiligheid liever de tweede viool spelen. Onze stelling luidt derhalve: Bannerblocker belangrijker dan phishingfilter
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.