Het bestrijden van spammers is een gevecht zonder einde, maar het aanpakken van hun klanten is dat niet en zorgt voor meetbaar minder spam. Toen in Amerika de wet tegen internetgokken van kracht werd verdwenen de meeste goksites, en daarmee ook de spammers die voor goksites reclame maakten. Dankzij de wetgeving was het niet meer mogelijk voor online casino's om betalingen te verwerken, en daardoor konden ook de spammers naar hun centen fluiten.
En het waren niet alleen spammers die zich met comment-spam bezighielden, ook de hoeveelheid Casino e-mail nam af. Hetzelfde gebeurde met de hypotheekmarkt. Jarenlang werd er reclame voor goedkope leningen en hypotheken gemaakt. Door een verandering op de Amerikaanse markt gingen veel aanbieders die zich via deze spamberichten "profileerden" failliet, en daarmee ook de hypotheekspam zelf. "Het vinden van nieuwe klanten voor spammers is niet zo gemakkelijk", zegt beveiligingsexpert Gadi Evron.
"De in spam aangeboden producten en activiteiten zijn in veel gevallen strafbaar. Hoewel deze activiteiten een drijfveer voor spam zijn, is spam weer een drijfveer voor zaken als phishing en fraude om er twee te noemen, die op hun beurt weer de originele activiteiten aanmoedigen die weer voor meer spam zorgen. Het is een vicieuze cirkel."
De oplossing om spam te bestrijden ligt volgens Evron in wetgeving. Ervoor zorgen dat spamklanten geen inkomsten via spam kunnen verkrijgen, het betalingsverkeer stoppen, maar ook zaken als het wetgeving voor gespamverteerde producten. In Amerika zijn medicijnen prijzig, waardoor spammers reclame maken voor uit Canada geïmporteerde medicijnen. Als de import wordt aangepakt, verdwijnt ook de spam. "Een advocaat had het volgende idee over de aanpak van spam: Legaliseer en reguleer. Hij had gelijk, zij het op een dieper niveau", besluit Evron zijn pleidooi.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.