Het kiezen voor een managed service provider is uiteindelijk een afweging van keuzes, waarbij het MKB vooral voor het gemak kiest om in één keer het probleem voor nu en in de toekomst op te lossen, zegt Patrick van der Valk van CleanPort. Ook het niet langer zelf kunnen afhandelen van bepaalde problemen (of functionaliteiten) omdat deze te complex worden, is een veel gehoord argument. Er gaan teveel manuren in zitten of het risico bij het niet functioneren van de eigen oplossing voor bepaalde applicaties of de infrastructuur wordt te groot.
"Waren in het begin nog allerlei eigen oplossingen als alleen black- en whitelists toereikend voor de beperkte hoeveelheid ongewenste e-mail, tegenwoordig is het probleem zo complex en dat de meest geavanceerde- en professionele oplossing nodig is", aldus van der Valk.
Qua keuze voor Managed Services is de Benelux samen met Scandinavië na de UK het verst in Europa. Frankrijk daarentegen staat nog steeds sceptisch tegenover Managed Services en de opnamebereidheid is daar veel lager. De situatie daar lijkt op die van Nederland van 4 jaar geleden.
Voor bedrijven die twijfelen noemt van der Valk de volgende vijf voordelen van een Managed Service in vergelijking tot software, netwerkoplossingen of een appliance:
Managed Services bieden vaak de mogelijkheid tot éénjarige contracten, zodat na een jaar weer opgezegd zou kunnen worden. Eigen hardwarematige oplossingen worden meestal in 3 jaar afgeschreven, zodat men langer aan de gekozen oplossing vast zit terwijl er ondertussen wellicht veel betere oplossingen beschikbaar zijn gekomen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.