image

"Managed service meer voordelen dan een appliance"

zaterdag 15 december 2007, 13:24 door Redactie, 5 reacties

Het kiezen voor een managed service provider is uiteindelijk een afweging van keuzes, waarbij het MKB vooral voor het gemak kiest om in één keer het probleem voor nu en in de toekomst op te lossen, zegt Patrick van der Valk van CleanPort. Ook het niet langer zelf kunnen afhandelen van bepaalde problemen (of functionaliteiten) omdat deze te complex worden, is een veel gehoord argument. Er gaan teveel manuren in zitten of het risico bij het niet functioneren van de eigen oplossing voor bepaalde applicaties of de infrastructuur wordt te groot.

"Waren in het begin nog allerlei eigen oplossingen als alleen black- en whitelists toereikend voor de beperkte hoeveelheid ongewenste e-mail, tegenwoordig is het probleem zo complex en dat de meest geavanceerde- en professionele oplossing nodig is", aldus van der Valk.

Qua keuze voor Managed Services is de Benelux samen met Scandinavië na de UK het verst in Europa. Frankrijk daarentegen staat nog steeds sceptisch tegenover Managed Services en de opnamebereidheid is daar veel lager. De situatie daar lijkt op die van Nederland van 4 jaar geleden.

Voor bedrijven die twijfelen noemt van der Valk de volgende vijf voordelen van een Managed Service in vergelijking tot software, netwerkoplossingen of een appliance:

  1. Betere resultaten door specialisatie
    Een Managed Service is effectiever doordat de aanbieder van de Managed Service zich specialiseert in de aangeboden dienst en hiervoor veel kennis en know how binnen de organisatie heeft. Tegen Spam en Virussen bieden Managed Services bijvoorbeeld ook de beste bescherming door gebruik maken van meerdere technieken en technologieën naast elkaar. Zo wordt er bijvoorbeeld bij Managed E-Mail Security gebruik gemaakt van traditionele signature-based AV-detectie en daarnaast van (Baysian en heuristic) technologie zodat ook nieuwe virussen tegengehouden kunnen worden op basis van patronen en gedragingen.

  2. Schaalbaarheid en capaciteit
    Een Managed Service is volledig schaalbaar. Een eigen hardwarematige oplossing bij een eindgebruiker kan bij groei van de organisatie of van de data traffic bij bijvoorbeeld Managd E-Mail Security capaciteitsproblemen krijgen en zelfs het overige dataverkeer vertragen. Een Managed Service is voorbereid op eventuele Spam- of virusgolven, DOS-aanvallen etc..

  3. Redundancy en monitoring van de oplossing
    Managed Services zijn volledig redundant op iedere denkbare manier. Zou er iets gebeuren met de hardware waarvan de Managed Service gebruik maakt dan schakelt er automatisch nieuwe hardware in. Indien er locale of plaatselijke problemen met de stroomvoorziening zien, dan schakelt een Managed Service over op noodstroomvoorzieningen. Ook zijn de verbindingen met het internet redundant, dus als er bijvoorbeeld een keer te fanatieke graafwerkzaamheden zijn uitgevoerd in de straat waarbij kabels zijn beschadigd dan schakelt een Managed Service over op een andere glasvezelverbinding met het internet. Daarnaast wordt een Managed Service 24/7 gemonitord. Voor de meeste bedrijven zijn bovenstaande voorzieningen veel te duur.

  4. Rationele overcapaciteit
    Een Managed Service gebruikt een rationele overcapaciteit die grote fluctuaties in bijvoorbeeld het internet- en e-mailverkeer kunnen opvangen. Hardwarematige oplossingen of netwerkoplossingen bij bedrijven moeten lokaal extreme situaties het hoofd kunnen bieden, wat niet altijd lukt.

  5. Transparante Cost-of-ownership en flexibiliteit.
    De totale kosten van een Managed dienst staan voor de contractperiode geheel inzichtelijk. Voor netwerkoplossingen en appliances geldt dat er onderhoud nodig is, er storingen kunnen optreden, er apparatuur vervangen moet worden etc.. Daarnaast hebben veel oplossingen aandacht en finetuning nodig waarmee de nodige manuren gepaard gaan, die vaak ten onrechte niet worden meegerekend.

    Managed Services bieden vaak de mogelijkheid tot éénjarige contracten, zodat na een jaar weer opgezegd zou kunnen worden. Eigen hardwarematige oplossingen worden meestal in 3 jaar afgeschreven, zodat men langer aan de gekozen oplossing vast zit terwijl er ondertussen wellicht veel betere oplossingen beschikbaar zijn gekomen.

Reacties (5)
17-12-2007, 13:02 door Martin de Gier
De insteek van dit artikel lijkt aardig maar als je de prijzen gaat vergelijken
dan is de Managed oplossing vaak duurder. Elke maand of jaar blijf je
maar betalen. Ook het beleid wordt je opgelegd (het bewaren van de mail
wordt bepaald en kan niet worden gewijzigd, lees maximaal aantal dagen)

Ook wordt vergeten dat weer een externe partij UW mails kan inzien en met
eeen appliance bepaald u wie dit kan en wie niet.
Tevens wordt vaak uitgaande mail niet gecontroleerd dus alleen mail die u
krijgt wordt gescand.

Dat je afschrijft is normaal maar dat de appliance statisch is, is niet juist,
met meerdere update per jaar wordt er via firmware extra toevoegingen
gedaan om meer en nog betere beveiliging te bieden.

De SecPoint Protector is z'n product, een alles in een Apliance voor
inkomende en uitgaande email incl intrution prevention en een contentfilter.
meer info: http://www.secpoint.nl
17-12-2007, 14:30 door SirDice
Breek me de bek niet open over out-sourcing... Ik moet elke dag met ge'out-source'te teams aan de andere kant van de wereld werken.... En helaas is kwaliteit en kennis van zaken ver te zoeken.. Zelfs als je een bepaalde verandering helemaal voorkauwt, presteren ze het nog om het verkeerd te
doen..
19-12-2007, 18:09 door Anoniem
Door Martin de Gier
Ook wordt vergeten dat weer een externe partij UW mails kan inzien

Dat is niet zo, ook appliances sturen massa's data naar de producent.
Vooral bij anti-spam gaat het over verkeersgegevens zoals IP's, e-mail
adressen en content zoals subjects en URL's.

Het voordeel van een managed service is dat de makers directe controle
erover hebben. Het is dus niet nodig langdurige testprocessen te
doorlopen waarbij rekening moet worden gehouden met een groot aantal
configuraties en een groot aantal versies. Dat maakt een fors verschil ten
opzichte van appliances die achterlopen.

Verder is het een beetje treurig dat je hier reclame maakt voor je product,
daarmee haal je de geloofwaardigheid van je commentaar onderuit.
03-01-2008, 00:12 door Anoniem
Als ze nou eens al die managers er gewoon uit pleuren en in plaats
daarvan nou eens goed personeel in huren die in team verband zou
kunnen werken. Heeft een bedrijf minder dead lines en betere productie....
15-10-2008, 09:26 door Martin de Gier
Door Anoniem
Door Martin de Gier
Ook wordt vergeten dat weer een externe partij UW mails kan inzien

Dat is niet zo, ook appliances sturen massa's data naar de producent.
Vooral bij anti-spam gaat het over verkeersgegevens zoals IP's, e-mail
adressen en content zoals subjects en URL's.

Het voordeel van een managed service is dat de makers directe controle
erover hebben. Het is dus niet nodig langdurige testprocessen te
doorlopen waarbij rekening moet worden gehouden met een groot aantal
configuraties en een groot aantal versies. Dat maakt een fors verschil ten
opzichte van appliances die achterlopen.

Verder is het een beetje treurig dat je hier reclame maakt voor je product,
daarmee haal je de geloofwaardigheid van je commentaar onderuit.
Dat is niet zo, ook appliances sturen massa's data naar de producent.
Vooral bij anti-spam gaat het over verkeersgegevens zoals IP's, e-mail
adressen en content zoals subjects en URL's.

Het voordeel van een managed service is dat de makers directe controle
erover hebben. Het is dus niet nodig langdurige testprocessen te
doorlopen waarbij rekening moet worden gehouden met een groot aantal
configuraties en een groot aantal versies. Dat maakt een fors verschil ten
opzichte van appliances die achterlopen.

Verder is het een beetje treurig dat je hier reclame maakt voor je product,
daarmee haal je de geloofwaardigheid van je commentaar onderuit.
[/quote]
Dit is niet altijd zo, alleen als een Anti SPAM functie in een UTM unit zit maar de controle extern wordt gedaan. Dit komt vaak voor bij de low cost producten die hierdoor ook een vorm van Anti SPAM bieden.
Wordt de controle op de appliance lokaal gedaan dan wordt er niets verstuurt (tenminste niet van uit een SecPoint Protector, wat ander fabrikanten doen weet ik niet

Wat treurig is dan je commentaar als anoniem opgeeft
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.