De inloggegevens van online spellen zoals World of WarCraft zijn op de zwarte markt meer waard dan creditcardgegevens, zo beweert de Duitse virusbestrijder G Data. Online gamers zijn steeds vaker een doelwit van computercriminelen, met name omdat ze nauwelijks virusscanners of firewalls gebruiken. De beveiliger analyseerde de afgelopen weken patches, wall hacks en cheats voor de 10 bestverkochte games. Daaruit bleek dat meer dan de helft van alle bestanden schadelijke code bevatte.
"De handel in en diefstal van inloggegevens zijn uitermate winstgevend. Criminelen verdienen meer aan deze informatie dan aan de handel in gestolen creditcardgegevens. Computers van actieve online gamers zijn extra waardevol voor botnetbeheerders, omdat deze doelgroep bij uitstek krachtige computers heeft en lange perioden achtereen online is", zegt Ralf Benzmuller, hoofd van het beveiligingslab van de virusbestrijder.
Hoeveel schade password stelers en andere malware specifiek voor het stelen van logincodes ontwikkeld veroorzaken is niet bekend. De financiële schade zou zeker in de miljoenen lopen. "Tel daarbij de schade op door vijandige overnames van computers – zoals door integratie in een botnet of door de diefstal van creditcard- en bankgegevens – en de schade loopt in de miljarden", gaat Benzmuller verder.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.