image

Mediabedrijf koppelt kijkgedrag aan koopgedrag

woensdag 13 februari 2008, 11:00 door Redactie, 6 reacties

Een Amerikaans mediabedrijf gaat het kijkgedrag van consumenten thuis, koppelen aan het koopgedrag in winkels. De gegevens worden verzameld via de set-top boxes die mensen thuis hebben staan en de loyaliteitskaarten die winkels uitgeven. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om vast te stellen welke reclames huishoudens zien, en waarop ze reageren. "True ROI Accountability for Media", zoals het bedrijf heet, wil tegen het einde van dit jaar de gegevens van een miljoen Amerikanen verzamelen.

Om het koopgedrag van de klant te kunnen koppelen gebruikt het bedrijf de databases van zeven supermarktketens die aan de hand van loyaliteitskaarten, zoals in Nederland de Albert Heijn bonuskaart, precies weten wat er in 12 miljoen huishoudens wordt aangeschaft. De informatie zou naar eigen zeggen anoniem zijn, en niet te koppelen zijn aan de gezinsleden. Wat natuurlijk niet opgaat voor eenpersoonshuishoudens.

Reacties (6)
13-02-2008, 11:58 door Anoniem
Zucht*

Is dit nou niet hetzelfde als mal- ware op je pc.!?

En daarnaast IMHO laten we dan ook maar malware toestaan asl
ze ons anders toch wel via en tv en alles in de gaten houden.
13-02-2008, 12:16 door Anoniem
Een link tussen een klantenkaart en een box die iemand thuis heeft staan
klinkt in mijn oren niet 'annoniem'. Ik kan mij vergissen, maar ik vind dit een
enge ontwikkeling.

Volgende stap is een kaart koppelen aan de reclame folders. (Bij de Media
Markt vragen ze ook regelmatig om je postcode zodat ze hun folders
daarop kunnen afstellen).

Hoezo privacy inleveren?
13-02-2008, 12:18 door Anoniem
AH koppelt je bonuskaart aan email en IP adres indien je van
de laatste online actie gebruik maakt.....
Om te weten of je wat hebt gewonnen dien je op de AH site
een code in te voeren die je bij een AH kassa hebt
ontvangen, echter kan dat alleen i.c.m. je bonuskaart ID,
Emailadres en niet vanachter een proxy..
13-02-2008, 12:38 door Nomen Nescio
Wie nou nog denkt dat al zijn gegevens nog steeds verborgen zijn
voor de handel, is of naïef of pas geboren.
13-02-2008, 12:58 door Arno Nimus
Een gevaarlijke ontwikkeling. Met de komst van digitale TV
kunnen aanbieders al zien wie wat kijkt. Dit gaat nog een
stap verder. Beetje creepy...

In elk geval nog een goed excuus om regelmatig van
(anonieme) kaart te veranderen of gewoon geen kaart te
gebruiken.

Door Anoniem
Om te weten of je wat hebt gewonnen dien je op de AH site
een code in te voeren die je bij een AH kassa hebt
ontvangen, echter kan dat alleen i.c.m. je bonuskaart ID,
Emailadres en niet vanachter een proxy..
Die code is niet gekoppeld aan een kassabon, bonuscard of
iets anders. De kassière pakt een willekeurig lootje.
13-02-2008, 16:04 door Anoniem
@ incompatible: ga even naar de AH site en controleer je
code online.

Dat een caissière een willekeurig lootje pakt betekent voor
de rest niets, het gaat om de controle van dat lootje.
Men MOET wel degelijk een email adres en bonuskaart ID
invoeren alvorens men weet of er iets is gewonnen. En dat
lukt niet van achter een proxy.

Zelf getest en gecontroleerd........ (zou jij ook moeten
doen alvorens te reageren)

Dat i.c.m. je boodschappenlijst online op de AH site en ze
weten exact wat wij eten....

Kees Krekel
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.