De meeste Europese internetproviders gebruiken een blacklist om spam te stoppen, zo blijkt uit onderzoek van de European Network and Information Security Agency (ENISA). 97% van de Europese providers filtert spamberichten, waarbij 7% hier geld voor vraagt. Drie procent laat het e-mailverkeer ongemoeid. Blacklisting is de populairste manier om spam te stoppen, 83% van de providers gebruikt dit. Contentfiltering is met 75% een goede tweede. De helft gebruikt ook greylisting en authenticatie van de afzender, waarbij SMTP auth en SPF het vaakst voorkomen.
Om spam van het eigen netwerk te stoppen scant 63% het uitgaande verkeer op virussen. Ongeveer de helft blokkeert poort 25 en hetzelfde aantal beperkt grote volumes van uitgaande e-mailberichten. Meer dan een derde van de ISP's ziet een conflict tussen hun taken en het gebruik van spamfilters. Gebruikers vinden het allemaal wel best, want de meeste mensen denken dat de spamproblematiek onder controle is. Toch luidt ENISA de noodklok, omdat spam veel bandbreedte in beslag neemt en een kostbaar probleem is.
Inmiddels wordt slechts 6% van al het e-mailverkeer afgeleverd. De ENISA is dan ook van mening dat internetproviders de eerste verdedigingslinie voor de eindgebruiker vormen. Ze moeten daarom blijven investeren in het beveiligen van hun netwerk, aangezien dit essentieel voor de economische groei van Europa is.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.