De voormalige directrice van een Zuid-Koreaans anti-virusbedrijf is aangeklaagd wegens het oplichten van consumenten door middel van nepsoftware. De nepscanner van de 41-jarige Lee Shin-ja werd sinds 2005 door meer dan 5 miljoen consumenten gebruikt voor het beschermen van hun computers. Om consumenten zover te krijgen dat ze de software kochten, toonde het bedrijf allerlei popups op het scherm dat de machine met malware besmet was.
Gebruikers konden dan kiezen of ze de gratis of de betaalde versie wilden gebruiken. Een kleine vier miljoen mensen kozen voor de gratis optie, maar die was voorzien van spyware waarmee het surfgedrag werd gemonitord. 1,26 miljoen mensen betaalden 30 euro per jaar om de niet bestaande dreigingen te verwijderen.
Media Port verdiende hiermee in drie jaar tijd ruim 6 miljoen euro. Politie begon een onderzoek nadat het klachten had gekregen dat het bedrijf geld bij consumenten afschreef die hier geen toestemming voor hadden gegeven. Dit leidde uiteindelijk tot de onthulling van dit zeer omvangrijke schandaal. Media Port laat weten dat de huidige versie van de software wel betrouwbaar is. "We hebben de problemen opgelost toen het onderzoek begon. Alles is nu weer normaal," aldus een werknemer.
Update: titel aangepast
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.