Ondanks de belofte in 2004 van Bill Gates dat de wereld in 2006 spamvrij zou zijn, is er nog altijd gigantisch veel ongewenste commerciële e-mail in omloop en het wordt alleen maar erger. Filterbedrijven bieden allerlei oplossingen aan, toch weet geen enkel gebruikersvriendelijk filter een score van honderd procent te halen.
Techniek kan het probleem tot op zekere hoogte tegenhouden, toch is dit eigenlijk schijn. Filters voorkomen niet het versturen van spam, de verspilde bandbreedte en opslag of het gebruik van botnets. De oplossing van het spamprobleem wordt al jaren verkondigd, toch lijkt die niet bij het publiek door te dringen. Dat is namelijk het niet meer aanschaffen van gespamverteerde producten. "Als mensen geen producten meer kopen, gaan de spammers failliet. Zo simpel is het," aldus Mark Harris, directeur van Sophos Labs.
In de eerste 12 dagen van augustus was 0,11% van alle bezochte links een spam URL. "Dat lijkt misschien niet veel, maar het is minder dan 1 op elke 1000 opgevraagde pagina's. Als je ervan uitgaat dat een enkele website uit meerdere onderdelen bestaat die weer onafhankelijke requests zijn, dan is dit een hoog percentage van al het webverkeer."
Een spammer die een miljoen spamberichten verstuurt krijgt met dit percentage 1100 bezoekers op zijn website. Als slechts één iemand iets koopt van 10 dollar, dan is het duidelijk dat meer spam meer inkomsten betekent. Het feit dat mensen gespamverteerde producten kopen is dan ook de reden dat er nog steeds spam is, aldus Harris. De stelling luidt deze week: Consument is zelf ultieme spamfilter
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.