Twee onderzoekers hebben een tool ontwikkeld die iemands gemoedstoestand kan bepalen en zelfs mogelijke acties kan voorspellen voordat de gebruiker zelf weet hoe hij zich voelt. Nitesh Dhanjani en Akshay Aggarwal onderzochten hoe online persoonlijkheden en activiteiten inzicht in iemands geest kunnen geven om informatie te verzamelen en gedrag te beïnvloeden. Dit zou bijvoorbeeld bij misdaadonderzoeken zijn te gebruiken. "Dit is de volgende generatie hacking. Ik wil je applicatie niet hacken, maar jou," aldus Dhanjani.
Het 'emotie dashboard' verzamelt online informatie van een gebruiker, afkomstig van bijvoorbeeld Flickr, blogs, MySpace, Facebook en Twitter in één RSS-feed. De tool bepaalt iemands gemoedstoestand door postings en acties op websites te correleren. Als de gebruiker negatieve woorden zoals "huilen" gebruikt, krijgt het dashboard een donkere kleur, terwijl blije woorden voor heldere kleuren zorgen.
De gevoelens van de gebruiker worden over een periode bewaard en weergegeven, zodat je kunt zien wanneer iemand boos, blij of verdrietig was. Een social engineer of aanvaller zou het gedrag van een gebruiker kunnen manipuleren door op zijn of haar stemming in te spelen. "Als je heel erg boos bent, kan ik dat in real-time zien," zegt Dhanjani. "Je kunt die persoon nog bozer maken door een reactie op hun blog achter te laten, om zo de emotie te versterken of een actie uit te lokken."
Tijdens de Blue Hat security bijeenkomst van Microsoft in oktober laten de onderzoekers zien hoe de informatie te gebruiken is voor het maken van persoonlijkheidsprofielen. De onderzoekers deden eerder al onderzoek hoe gerichte marketing tactieken mensen kunnen beïnvloeden en hoe criminelen en overheden hier misbruik van kunnen maken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.