image

Creditcarddieven verkleden zich als bankmedewerker

dinsdag 19 augustus 2008, 12:02 door Redactie, 3 reacties

Door zich voor te doen als bankmedewerkers zijn criminelen erin geslaagd bij talloze Ierse winkels de betaalautomaten te manipuleren en zo tenminste 20.000 creditcardgegevens te stelen. De criminelen maakten de winkeleigenaren wijs dat ze onderhoudswerkzaamheden kwamen verrichten. Zodoende wisten ze apparatuur toe te voegen die de kaartgegevens via het internet toegankelijk maakte.

De zwendel werd gisteren voor het eerst opgemerkt en heeft ervoor gezorgd dat banken kaarthouders in het buitenland alleen nog maar toestaan om 100 euro per dag op te nemen. Winkeleigenaren wordt geadviseerd de identiteit te controleren van mensen die zich als bankmedewerker voordoen.

Ook winkels en restaurants in Amerika blijken steeds vaker door creditcarddieven te worden getroffen. De politie van Baton Rouge is opzoek naar een bende die tenminste 10.000 creditcardgegevens wist te stelen en al voor meer dan een miljoen dollar schade heeft veroorzaakt. De winkels krijgen nu les van de Secret Service en Visa hoe ze hun netwerken en gegevens tegen de dieven kunnen beschermen. Vaak blijken die via onbeveiligde draadloze netwerken binnen te komen.

Reacties (3)
19-08-2008, 14:05 door e.r.
Als ze die apparaten nou een tegen het openmaken beveiligen met een PIN
code ofzo?
Het valt echt wel op als iemand er met een boormachine in zit.
19-08-2008, 14:11 door Anoniem
Social engineering is moeilijker tegen te gaan indien
overtuigend wordt gespeeld...Mensen zijn nog steeds onder de
indruk van uniformen en vragen niet snel naar identificatie.
19-08-2008, 15:26 door Paultje
Social enginering is wel degelijk te bestrijden. Bedrijven moet het
personeel echt beter instrueren en opleiden om dit soort
criminelen het hoofd te bieden.

Het bovenstaande verhaal is een oude truc van de al jaren bekende
"criminele liftmonteur" die ook zogenaamd kwam voor een liftstoring,
maar in wezen portemonnees, laptops en andere kostbaarheden
afvoerden. Nu die is verdwenen, komt de "criminele
bankmedewerker" opduiken.

De enige manier om dit te voorkomen is om er voor te zorgen
dat elke reparatie aanvraag wordt gecheckt door het
baliepersoneel. De ervaring leert dat dit soort oplichters
altijd bij het lagere baliepersoneel aanklopt dat makkelijk
is om te praten. Op een kaart bij de balie moeten alle
bekende bedrijven staan die reparaties uitvoeren. De
oplichters weten van nature niet welke bedrijven een
onderhoudscontract hebben. De technische afdeling moet op de
hoogte zijn van de komst van dit soort reperateurs. Is dat
niet zo, dan die lui gewoon het bedrijf uitzetten en meteen
de politie inschakelen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.