image

Supermarkt lekt creditcardgegevens 4,2 miljoen klanten

dinsdag 18 maart 2008, 10:36 door Redactie, 0 reacties

Dieven hebben via een beveiligingslek bij een Amerikaanse supermarktketen de creditcardgegevens van 4,2 miljoen klanten gestolen, wat in tenminste 1800 gevallen tot fraude heeft geleid. Volgens Hannaford werden de credit- en debitcardgegevens tijdens het autorisatieproces gestolen. Het beveiligingsincident wordt omschreven als een van de grootste ooit, en heeft alle 165 supermarkten van de keten getroffen.

Het bedrijf ontdekte het lek in haar netwerk op 27 februari, de aanvallers bleken echter al sinds 7 december actief te zijn en het probleem werd pas op 10 maart in z'n geheel verholpen. "De aanval op onze systemen, waarvan we geloven dat ze tot de beste in de industrie behoren, spijt ons ten zeerste," zo laat Hannaford in een verklaring weten.

De supermarktketen heeft haar klanten opgeroepen afschriften goed in de gaten te houden en niet in te gaan op e-mails en telefoontjes van mensen die zich als personeel voordoen en persoonlijke informatie vragen. De Amerikaanse Secret Service heeft de diefstal inmiddels in onderzoek.

Met name debitcardhouders lopen risico. Banken vergoeden vaak zonder problemen frauduleuze afschrijvingen van creditcards, maar een crimineel kan in theorie de bankrekeningen van een debitbcardhouder helemaal leegtrekken. Het is dan aan het slachtoffer om de bank ervan te overtuigen dat hij schadeloos gesteld moet worden. "Als een debitcardnummer is blootgesteld, moet de betrokken houder meteen worden ingelicht en zijn rekeningen worden bevroren," aldus Beth Givens van het Privacy Rights Clearinghouse.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.