image

"Consument winnaar van viruswedstrijd"

maandag 28 april 2008, 10:44 door Redactie, 0 reacties

De viruswedstrijd die vorige week werd aangekondigd en voor woedende anti-virusbedrijven zorgde, is juist goed voor consumenten. "De beveiligingsaanbieders beschikken over grote marketingbudgetten om ons te vertellen hoe goed ze ons tegen 'hackers' kunnen beschermen. De 'hackers' hebben geen budget of het verlangen om ons te vertellen hoe goed ze de beveiligers weten te omzeilen. We horen maar één kant van het verhaal," zegt Robert Graham van Errata Security.

Volgens de beveiligingsexpert zijn conferenties als DefCon, BlackHat Briefings en CanSecWest het tegenwicht van conferenties zoals RSA. "Het onderwijzen van de consument betekent helaas ook dat de hackers worden onderwezen." In dit geval gaat het er volgens Graham om dat mensen te horen krijgen dat doorsnee anti-virus software eenvoudig te verslaan is en dat dit vaak voorkomt "Met name tegen belangrijke doelen zoals financiele instellingen en overheidsorganisaties." Ook haalt Graham uit naar de tests waarin staat dat de aanbieders 99% van de malware blokkeren, terwijl dit soort cijfers nooit in het echt worden gehaald.

En daar gaat het juist mis. Er zijn wel technieken om de situatie te verbeteren, maar consumenten eisen die niet van de doorsnee aanbieders, waardoor die er niet in investeren. Hoe meer problemen met virusscanners bekend worden, des te meer technologieen zullen doorbreken en de consument uiteindelijk over betere bescherming zal beschikken.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.