Ondanks felle kritiek van Microsoft en Mozilla op de werkwijze van Apple om haar Safari browser via beveiligingsupdates te verspreiden, heeft de tactiek wel gewerkt. Hoewel Apple de uitrol van de browser na alle commotie aanpaste, blijkt het marktaandeel verdrievoudigd te zijn. Had het bedrijf uit Cupertino in maart met Safari 3.1 op Windows systemen nog een aandeel van 0,07%, in april werd met 2,1% het hoogste aandeel ooit bereikt.
Apple had haar Software Update nog nooit eerder gebruikt om nieuwe software te verspreiden, maar veranderde het beleid met de uitrol van QuickTime 7.4.5. Naast de patches en updates bevond zich ook Safari. Klaarblijkelijk hebben de miljoenen Windows gebruikers die de updates ontvingen niet opgelet bij de installatie ervan of vonden ze het wel prima dat de browser op deze manier werd aangeboden. Sinds 18 april maakt Apple een duidelijk onderscheid tussen de beveiligingsupdates en nieuwe software.
Mozilla CEO John Lilly vergeleek de praktijk van Apple met die van virusschrijvers. "Dit is fout en is bijna gelijk aan de manier waarop malware zich verspreidt. Het is ook verkeerd omdat het de relatie met onze gebruikers kapot maakt, omdat het betekent dat een update niet alleen een update is, maar misschien nog veel meer. Uiteindelijk kan dit de veiligheid van de gebruikers op het web beschadigen. Het is verkeerd en moet stoppen." Lilly kreeg bijval van Stopbadware dat de Software Update tool tot kwaadaardige software wilde verklaren. Apple greep echter net op tijd in. Het totale aandeel van Safari zou zich volgens deze statistieken rond de 5,5% bevinden, dit overzicht laat een aandeel van 2,1% zien.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.