Een test met het gebruik van leugendetectors om bijstandsfraudeurs te pakken is de Britse overheid zo goed bevallen, dat het de technologie op meer plekken gaat testen. De eerste pilot van de 'Voice Risk Analysis' (VRA) technologie leverde bij zeven van de veertien projecten positieve resultaten op en zorgde voor een besparing van 500.000 euro omdat fraudeurs bang waren om tegen de lamp aan te lopen. VRA let op verschillen in de stem om te ontdekken of een beller mogelijk fraudeert en verder onderzoek nodig is. De ambtenaren die met VRA werken zijn getraind in gedragsanalyse en 'intelligent ondervragen'. Van de ergste gevallen is zo'n 30% opgemerkt dankzij de technologie, terwijl die anders niet zouden zijn gedetecteerd.
"Het grootste gedeelte van de mensen hebben recht op bijstand. Er is echter een kleine minderheid die geld probeert te stelen van de mensen die het meest kwetsbaar zijn. We moeten meer doen om ervoor te zorgen dat geld van de belastingbetaler altijd terechtkomt bij de mensen die het het meest nodig hebben," aldus anti-fraude minister James Plaskitt. Eind augustus zouden de resultaten van de volgende testronde bekend moeten zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.