Een Amerikaans bedrijf dat zegt klanten tegen identiteitsdiefstal te beschermen en waarvan de oprichter zijn Sofi-nummer in allerlei reclames vertelt, is zelf slachtoffer van een identiteitsdief geworden. Dit tot grote woede van verschillende klanten, die LifeLock nu aanklagen omdat de dienst niet werkt zoals het belooft. Todd Davis daagt al twee jaar criminelen uit om zijn identiteit te stelen. In advertenties toont hij een pasje met zijn Sofi-nummer en in radiospotjes leest hij die duidelijk voor. Niet verwonderlijk dat criminelen tenminste 87 keer probeerden om het nummer voor hun eigen gewin te gebruiken, maar slechts eentje zou succesvol zijn geweest.
Toch geeft ook Davis toe dat het goed mogelijk is dat er mensen een rijbewijs op zijn naam hebben aangevraagd. Uit documenten blijkt dat dit zeker 20 keer is gebeurd, hoewel de fraudeurs niet in alle gevallen het rijbewijs ook kregen. Het zou echter allemaal te maken hebben met het niet goed controleren door uitkerende instanties. De ene keer dat Davis de dupe werd en iemand 500 dollar via zijn identiteit wist te stelen, zou er geen controle hebben plaatsgevonden.
Klanten, die 10 dollar per maand voor de dienst betalen, voelen zich dan ook bedrogen en verschillenden hebben nu een advocaat in de arm genomen die een zogeheten 'class-action' rechtszaak voorbereidt."LifeLock krijgt veel aandacht, maar de vraag blijft hoeveel bescherming het werkelijk kan bieden. Er is geen enkel bedrijf dat je volledig tegen identiteitsdiefstal kan beschermen, werkelijk niemand kan dat," zegt Paul Stephens van het Privacy Rights Clearinghouse.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.