Poll
image

Sinds wanneer gebruik jij het internet?

maandag 14 juli 2008, 10:17 door Redactie, 29 reacties
1992 - 1993
12.04%
1994 - 1995
20.63%
1996 - 1997
19.98%
1998 - 1999
10.31%
2000 - 2001
7.02%
2002 - 2003
2.97%
2004 - 2005
1.78%
1991 of eerder
21.76%
2006 - 2007
1.24%
Sinds dit jaar
2.27%
Reacties (29)
14-07-2008, 12:02 door spatieman
toen begon Inet voor mij pas betaalbaar te worden in 1996..
en had je die wazige compuserv CD's niet meer nodig, waar je
ook nog eens een vette cr3d1t C@ard voor nodig had..
14-07-2008, 12:28 door ml2mst
Ik in 1995, via een US Robotics 28k8 MODEM, Netscape
Navigator en Trumpet Winsock (of zo iets). E-mail gebruikte
ik nog niet. In die tijd had ik nog een BBS dat node van
Limburgnet en DIgitalNet was. Echo- en netmail gebruikte ik
toen nog volop.

Erg leuk om te zien, dat sommige die hard sysops weer nieuwe
BBS beginnen op te zetten via telnet. Ik ben momenteel druk
aan het experimenteren met EleBBS ;-)

Het Interweb begint zo onderhand een beetje saai te worden.
Het is allemaal zo vanzelfsprekend.

EleBBS is overigens een GPL kloon van RemoteAccess, voor
DOS, Windows en GNU/Linux:

http://www.elebbs.com

Leuk speelgoed ;-)
14-07-2008, 13:06 door Mameomowskwooz
Gebruiken sinds ongeveer 1995, tijdens mijn studie.
Zelf een abonnement genomen in 2000. (isdn via kpn en planet
als ISP)
14-07-2008, 15:23 door Anoniem
1991 of eerder? Als we BBS niet meerekenen lijkt me dat erg
stug, volgens mij was er in Nederland pas publiekelijk
internet vanaf 1993? En ik heb niet het idee dat "wij"
achter de feiten aanliepen destijds.. En ARPANET is niet
gelijk aan Internet, dus dat telt niet mee! ;-)
14-07-2008, 16:16 door Anoniem
1998/99 rond die tijd. Begonnen met het restje abbonement van een kennis
die een nieuw abbo had en toen via wish naar chello naar kpn. Mis nog
weleens dat mooie gezang van die opbelmodem :)
14-07-2008, 16:57 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
14-07-2008, 19:37 door ml2mst
Door Anoniem
1991 of eerder? Als we BBS niet meerekenen lijkt me dat erg
stug, volgens mij was er in Nederland pas publiekelijk
internet vanaf 1993? En ik heb niet het idee dat "wij"
achter de feiten aanliepen destijds.. En ARPANET is niet
gelijk aan Internet, dus dat telt niet mee! ;-)
Exact, voor zover ik weet was XS4ALL de eerste Nederlandse
ISP, het heet niet voor niks XS4ALL.

Ik heb ontzettend genoten van een uitzending van Profiel,
een jaar of wat geleden, waarin Rop Gonggrijp uitlegde "hoe
het allemaal begon".

Hieronder een link naar het Nederlandstalige Wikipedia artikel:

http://nl.wikipedia.org/wiki/XS4ALL
14-07-2008, 22:39 door Nomen Nescio
Door ml2mst
Door Anoniem
1991 of eerder? Als we BBS niet meerekenen lijkt me dat erg
stug, volgens mij was er in Nederland pas publiekelijk
internet vanaf 1993? En ik heb niet het idee dat "wij"
achter de feiten aanliepen destijds.. En ARPANET is niet
gelijk aan Internet, dus dat telt niet mee! ;-)
Exact, voor zover ik weet was XS4ALL de eerste Nederlandse
ISP, het heet niet voor niks XS4ALL.

Ik heb ontzettend genoten van een uitzending van Profiel,
een jaar of wat geleden, waarin Rop Gonggrijp uitlegde "hoe
het allemaal begon".

Hieronder een link naar het Nederlandstalige Wikipedia artikel:

http://nl.wikipedia.org/wiki/XS4ALL
Dan moet je toch eens zoeken naar NEABBS. Daar heb ik Rop Gonggrijp ooit
ontmoet (en geïnterviewd voor de radio). Toen was er nog helemaal geen
internet, maar maakten we via de telefoon contact met allemaal computers
overal en nergens. Dat was de echte voorloper van internet zoals het nu is. Ik
geloof dat we al in 1980 of zo daarmee al bezig waren.

NEABBS was een afkorting van Nederlands Eerste Algemene Bulletin Board
System. Later kwam de HCC met iets vergelijkbaars.

Rop heeft eigenlijk alleen de internationale verbinding met het internet in
wording gelegd, zogezegd de eerste backbone. En dat werd inderdaad later
XS4All.
15-07-2008, 00:13 door Anoniem
internet was er al voor 1991, dat het in nederland niet
makkelijk voor consumenten te verkrijgen is is iets anders

zelf heb ik voor die tijd, naast fidonet gebaseerde
netwerken (chaos, cholera enz), ook met email lopen
experimenteren. de oudgedienden kunnen vast wel de
telefoonrekeningen van 600 gulden per maand herinneren :)

machtig mooie tijden :) nu is alles zo afgezaagd
15-07-2008, 05:21 door ml2mst
Nomen Nescio schreef:
Dan moet je toch eens zoeken naar NEABBS. Daar heb ik
Rop Gonggrijp ooit ontmoet (en geïnterviewd voor de radio).
Toen was er nog helemaal geen internet, maar maakten we via
de telefoon contact met allemaal computers overal en
nergens. Dat was de echte voorloper van internet zoals het
nu is.

Ik geloof dat we al in 1980 of zo daarmee al bezig waren.

NEABBS was een afkorting van Nederlands Eerste Algemene
Bulletin Board System. Later kwam de HCC met iets
vergelijkbaars.

Rop heeft eigenlijk alleen de internationale verbinding met
het internet in wording gelegd, zogezegd de eerste backbone.
En dat werd inderdaad later XS4All.
Hartelijk dank voor deze interessante informatie. Ik heb
eens gezocht op NEABBS en tot mijn teleurstelling is er niet
veel informatie meer beschikbaar.

Ik hoop dat de voormalige sysop (Max Keizer) het alsnog de
moeite waard vindt om een stuk over NEABBS te schrijven.

Het BBS schijnt sinds 1985 operationeel te zijn geweest, had
49 lijnen, was Fido node en bood later een Fido <> Usenet
gateway. Er zijn nog een groot aantal usenet posts te vinden
via zoekmachines, die vanaf NEABBS zijn gepost. Meer
informatie heb ik helaas niet kunnen vinden.

Wat mij interessant lijkt, is: welk BBS pakket,
frontendmailer, mailprocessor gebruikte het systeem?

Al met al een stukje interessante Nederlandse online historie.

|_|0|_|
|_|_|0|
|0|0|0| Hacking is an art ;-)
15-07-2008, 09:01 door _Peterr
Ongeveer 1994. Via XS4all. Toen de enige die particulieren
toegang gaf tot Internet. Interlokaal inbellen met een 2400
BAUD modem. :)

Nu gaat het een stuk sneller..... :)
15-07-2008, 13:02 door Anoniem
Door _Peterr
Ongeveer 1994. Via XS4all. Toen de enige die particulieren
toegang gaf tot Internet. Interlokaal inbellen met een 2400
BAUD modem. :)

Nu gaat het een stuk sneller..... :)

Klopt, ook mijn eerste modem, 2400 baud, hahaha. Ik ben
online gekomen toen de Universiteit Twente als eerste alle
studenten een internetaccount/mailadres gaf, ergens in 1993.

- ....magisch was het om naar de student naast je in de pc
zaal te kunnen E-mailen...
- ...toen het www nog geen duizend websites had en NCSA
Mozaic in het menu een lijst met 'new websites this week'
had...
- ... en helemaal uit mijn dak ging ik toen ik met een
vriendje op de UvA via een telnetverbinding ging chatten.
Echte oldskool chat! :)

Inderdaad, saaie boel tegenwoordig.
15-07-2008, 19:56 door clouseau
"machtig mooie tijden :)"

Zeker. In welke uithoek van het net je ook kwam (12 jaar
geleden), men was over het algemeen genomen een stuk
vriendelijker en beleefder dan vandaag de dag. Helaas is dat
niet het enige wat in het nadeel veranderd is.
15-07-2008, 22:33 door Anoniem
Door clouseau
&quot;machtig mooie tijden :)&quot;

Zeker. In welke uithoek van het net je ook kwam (12 jaar
geleden), men was over het algemeen genomen een stuk
vriendelijker en beleefder dan vandaag de dag. Helaas is dat
niet het enige wat in het nadeel veranderd is.

Inderdaad:
- toen nettiquette nog serieus werd genomen
- toen er nog underkwoters en bovenkloters waren (wie gaat nu de discussie
nog aan...)
- toen trollen een 'status aparte' hadden en bijna vermakelijk waren;
tegenwoordig zit er zoveel achterlijk plebs op het internet dat de trollen
verbleken. Wie kent OJ van Usenet nog, haha!
- toen smilies nog smilies waren ipv grafische snoepjes.
- toen je de kracht van het medium iedere dag voelde en je je onder de happy
few mocht bevinden
- toen....achja....those were the days...

Inmiddels is het internet gewoon een afspiegeling van de maatschappij
geworden, met een overmaat aan leeghoofden, ratten en debielen. Beware
out there!
17-07-2008, 12:06 door Anoniem
1990 lekker bellen naar de us veel meer dan mail en usenet was er nog niet.
Waren wel telefoon rekeningen van 600-1000 gulden.
Later 1991 ongeveer boden bbs\\\'en (hacom [ HAMABOGA :) ], knightlight
etc)
ook usenet en mailtoegang aan.

Mooie tijd lekker met archie en gopher hannessen om bestanden op te
halen :)
17-07-2008, 12:53 door Anoniem
Sinds vorige week vrijdag. Er is wel veel verandert in die tijd. veel van de
pagina's die ik bezoek veranderen dagelijks wel. ik weet niet of ik dat allemaal
wel bij kan houden in de toekomst.
17-07-2008, 14:04 door Walter
Anoniem op dinsdag 15 juli 2008 22:33
Wie kent OJ van Usenet nog, haha!
Ome Johan!! Geweldig, de grootste trol van NL. Die had volgens mij een script geschreven om al die gratis HetNet/Freeler/"weet ik veel welke gratis providers nog meer" abonnementjes te kunnen regelen.
Hij had in ieder geval sneller een nieuw abonnement dan dat ze hem konden
blokkeren.

Ik heb me in mijn chello tijd aardig aan hem kunnen storen (maar ook hard
om kunnen lachen).
17-07-2008, 16:51 door Anoniem
Het zeer trage Interpret met krakende kompjoeters, ooit. ;-]

Eigenlijk NSFW.
http://video.google.com/videoplay?docid=5430343841227974645
http://www.albinoblacksheep.com/flash/internet4porn

<3
17-07-2008, 21:23 door nickRic
Mazzelaars.. met de 2400 baud modem en ik maar naar bitjes
luisteren op 300.. ;-) Dan het voormalige surfnet op.
Telnetten op vax/vms ... Net voor of in 1991, best
spannend chatten op een van de grotere bbs-jes destijds,
ISCA BSS

Als je tegenwoordig niet oplet, dan zit je al bellenD
ongewild op het internet met je mobiel.. Dat was in de
vorige eeuw toch anders :-D
18-07-2008, 10:59 door Anoniem
Door Anoniem
1991 of eerder? Als we BBS niet meerekenen lijkt me dat erg
stug, volgens mij was er in Nederland pas publiekelijk
internet vanaf 1993? En ik heb niet het idee dat
&quot;wij&quot;
achter de feiten aanliepen destijds.. En ARPANET is niet
gelijk aan Internet, dus dat telt niet mee! ;-)

Wel eens van UUCP gehoord?
18-07-2008, 19:24 door clouseau
****
- toen nettiquette nog serieus werd genomen
- toen er nog underkwoters en bovenkloters waren (wie gaat
nu de discussie
nog aan...)
- toen trollen een 'status aparte' hadden en bijna
vermakelijk waren;
tegenwoordig zit er zoveel achterlijk plebs op het internet
dat de trollen
verbleken. Wie kent OJ van Usenet nog, haha!
- toen smilies nog smilies waren ipv grafische snoepjes.
- toen je de kracht van het medium iedere dag voelde en je
je onder de happy
few mocht bevinden
- toen....achja....those were the days...
***

Precies!! :-))
18-07-2008, 21:53 door Nomen Nescio
Door ml2mst
Nomen Nescio schreef:
Dan moet je toch eens zoeken naar NEABBS. Daar heb ik
Rop Gonggrijp ooit ontmoet (en geïnterviewd voor de radio).
Toen was er nog helemaal geen internet, maar maakten we via
de telefoon contact met allemaal computers overal en
nergens. Dat was de echte voorloper van internet zoals het
nu is.

Ik geloof dat we al in 1980 of zo daarmee al bezig waren.

NEABBS was een afkorting van Nederlands Eerste Algemene
Bulletin Board System. Later kwam de HCC met iets
vergelijkbaars.

Rop heeft eigenlijk alleen de internationale verbinding met
het internet in wording gelegd, zogezegd de eerste backbone.
En dat werd inderdaad later XS4All.
Hartelijk dank voor deze interessante informatie. Ik heb
eens gezocht op NEABBS en tot mijn teleurstelling is er niet
veel informatie meer beschikbaar.

Ik hoop dat de voormalige sysop (Max Keizer) het alsnog de
moeite waard vindt om een stuk over NEABBS te schrijven.

Het BBS schijnt sinds 1985 operationeel te zijn geweest, had
49 lijnen, was Fido node en bood later een Fido <> Usenet
gateway. Er zijn nog een groot aantal usenet posts te vinden
via zoekmachines, die vanaf NEABBS zijn gepost. Meer
informatie heb ik helaas niet kunnen vinden.

Wat mij interessant lijkt, is: welk BBS pakket,
frontendmailer, mailprocessor gebruikte het systeem?

Al met al een stukje interessante Nederlandse online historie.

|_|0|_|
|_|_|0|
|0|0|0| Hacking is an art ;-)
Max Keizer is al een paar jaar dood en in de hemel hebben ze nog steeds
geen internet, dus ik denk niet dat hij zal reageren. En NEABBS was GEEN Fido-node, NEABBS bestond al toen Fido nog moest beginnen.

Overigens waren de eerste modems 1200/75: 1200 ontvangen, 75 zenden. Daarna kwam 300/300.
19-07-2008, 06:52 door ml2mst
Nomen Nescio schreef:
Max Keizer is al een paar jaar dood
Dat is jammer, maar kon ik uiteraard niet weten.
En NEABBS was GEEN Fido-node, NEABBS bestond al toen
Fido nog moest beginnen.
Dus het artikel op Wikipedia is een leugen?

Ik ben zelf meer dan een decennium sysop van meerdere BBS
geweest en heb de nodige aankomende sysops in mijn provincie
geholpen met de configuratie van hun boards. Dus ga me nu
niet vertellen, dat ik niet weet hoe het werkt. Zonder
Fido<>Usenet gateway, was dit niet mogelijk onder DOS
gebaseerde BBS pakketten. Als je rechtstreeks news services
op je BBS wilt aanbieden, heb je een pakket als MSEBBS of
EleBBS nodig. Deze twee systemen bestonden in 1985 nog niet.
Overigens waren de eerste modems 1200/75: 1200
ontvangen, 75 zenden. Daarna kwam 300/300.
Klopt, ik heb zelf ooit (heel lang geleden) zo'n 1200/70 MODEM gebouwd.

Ik vond je vorige bijdrage erg interessant en ging er van uit, dat we nu voor de afwisseling eens een keer een leuke, volwassen discussie konden voeren, over de goede oud tijd.

Nogal voorbarig en ignorant van mij, zo te zien.
19-07-2008, 09:14 door Arie
Mijn eerste kennismaking met het internet zoals we het nu kennen (ip-based)
was met de dds (Digitale Stad http://www.dds.nl/dds/10jaar.php ). Met
Procomm plus telnetten en torenhoge telefoonrekeningen.
19-07-2008, 19:15 door Nomen Nescio
Door ml2mst
Nomen Nescio schreef:
Max Keizer is al een paar jaar dood
Dat is jammer, maar kon ik uiteraard niet weten.
En NEABBS was GEEN Fido-node, NEABBS bestond al toen
Fido nog moest beginnen.
Dus het artikel op Wikipedia is een leugen?

Ik ben zelf meer dan een decennium sysop van meerdere BBS
geweest en heb de nodige aankomende sysops in mijn provincie
geholpen met de configuratie van hun boards. Dus ga me nu
niet vertellen, dat ik niet weet hoe het werkt. Zonder
Fido<>Usenet gateway, was dit niet mogelijk onder DOS
gebaseerde BBS pakketten. Als je rechtstreeks news services
op je BBS wilt aanbieden, heb je een pakket als MSEBBS of
EleBBS nodig. Deze twee systemen bestonden in 1985 nog niet.
Overigens waren de eerste modems 1200/75: 1200
ontvangen, 75 zenden. Daarna kwam 300/300.
Klopt, ik heb zelf ooit (heel lang geleden) zo'n 1200/70 MODEM gebouwd.

Ik vond je vorige bijdrage erg interessant en ging er van uit, dat we nu voor de
afwisseling eens een keer een leuke, volwassen discussie konden voeren,
over de goede oud tijd.

Nogal voorbarig en ignorant van mij, zo te zien.
Ik ga je helemaal niks vertellen. Alleen heb ik jaren meegewerkt aan NEABBS,
dus ik neem aan dat ik dan toch wel een beetje weet hoe het zit. Wie dat in
Wikipedia heeft gezet, had last met de klok en de klepel.

En neem me niet kwalijk hoor dat ik het met je oneens ben, ik weet al langer dat ik alleen maar in het straatje pas als ik het met anderen eens ben. Ook al roepen ze de baarlijkste nonsens. Het zal me een zorg zijn.

Overigens: Wikipedia wordt door allerlei bezoekers geschreven. Dat is geen garantie dat wat er geschreven wordt, ook klopt.
20-07-2008, 04:23 door ml2mst
Nomen Nescio schreef:
Ik ga je helemaal niks vertellen.
Ah, dat zegt al genoeg. Ik gaf al eerder aan, dat ik een
ervaren sysop ben. Dus laat maar zitten :-)
En neem me niet kwalijk hoor dat ik het met je oneens
ben, ik weet al langer dat ik alleen maar in het straatje
pas als ik het met anderen eens ben.
Jezus mina, wat doet dit er toe? We hadden het in deze treat
over BBS technologie en ik had de illusie we daarover een
volwassen discussie konden voeren.
Overigens: Wikipedia wordt door allerlei bezoekers
geschreven. Dat is geen garantie dat wat er geschreven
wordt, ook klopt.
Shock! Kijk eens aan, zijn we toch nog een keer eens met
elkaar. Wikipedia is niet zo betrouwbaar, want Marketing
Trolls als hAl (Appie van Zoomeren) verzieken deze
informatie bron met hun leugens.
20-07-2008, 17:19 door Nomen Nescio
Door ml2mst
Nomen Nescio schreef:
Ik ga je helemaal niks vertellen.
Ah, dat zegt al genoeg. Ik gaf al eerder aan, dat ik een
ervaren sysop ben. Dus laat maar zitten :-)
En neem me niet kwalijk hoor dat ik het met je oneens
ben, ik weet al langer dat ik alleen maar in het straatje
pas als ik het met anderen eens ben.
Jezus mina, wat doet dit er toe? We hadden het in deze treat
over BBS technologie en ik had de illusie we daarover een
volwassen discussie konden voeren.
Overigens: Wikipedia wordt door allerlei bezoekers
geschreven. Dat is geen garantie dat wat er geschreven
wordt, ook klopt.
Shock! Kijk eens aan, zijn we toch nog een keer eens met
elkaar. Wikipedia is niet zo betrouwbaar, want Marketing
Trolls als hAl (Appie van Zoomeren) verzieken deze
informatie bron met hun leugens.
Geen woorden uit hun verband rukken. Je vroeg: ga je me nou vertellen dat ik
niet weet hoe het werkt? Dat is een onzinvraag, daarop reageerde ik.

Verder past jouw sarcastische reactie in het straatje van: ik zeg wat anders
dan jij wilt, en dus ben ik stom. Nou, dat interesseert me geen zier.

Ik wil alleen normaal met elkaar van gedachten wisselen, zonder sarcasme,
ook als we het misschien op bepaalde punten oneens zijn. Kan dat, dan ben
je van harte welkom. Zo niet, laat maar. Ik heb geen zin in nutteloos gezeur.

Zie maar wat je doet.
20-03-2009, 21:18 door Anoniem
noam kloos ?
;-)
heeft de 2e versie (de werkbare) van neabbs geschreven
Max god hebbe zijn zijn ziel was echt een voorloper, kan me de hacker section nog wel herinneren, onder leiding van de black sheep.... de voorloper van Rop Gongrijp, heeft nu een belangrijk sec bureau in leiden, al vele jaren..
04-05-2011, 22:06 door Anoniem
Tja we vonden NEABBS maar wat armoedig, we hadden in die tijd allemaal Xenix systeen thuis die konden al net zoveel Internetten als de een MAC (alleen HTML bestond nog niet) en mijn modem was nog 300Baud.. UUCP en mailen met een uitroepteken zoveel is er eigenlijk niet veranderd in die 25 jaar,,, alleen de hoveelheid nam toe (mensen, snelheid, functionaliteit)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.