Het reizen in trein zal door de aanwezigheid van alleen camera's niet veel veiliger worden, dat zegt reizigersvereniging Rover. Gisteren werd bekend dat de NS in alle treinen camera's wil aanbrengen. Al vijf jaar geleden waarschuwden onderzoekers van het IVA dat cameratoezicht een effectievere maatregel kán zijn ter verbetering van de sociale veiligheid, maar dat in de praktijk door de OV-bedrijven de mogelijkheden van dit instrument nog niet altijd volledig worden benut. Oorzaken zouden onder meer zijn het onvoldoende nadenken over de doelstellingen en de randvoorwaarden (zoals bijvoorbeeld een goed opvolgingstraject) en allerlei praktische problemen (zoals storingen en beelden van slechte kwaliteit).
"Een camera heeft zonder menselijk toezicht dus weinig zin," laat Rover op haar website weten. De organisatie ziet meer in in types die zijn gekoppeld aan een noodknop. "Wanneer ik in mijn rug wordt gestoken, is er beeld voor Opsporing Verzocht. Misschien gaat er wel een licht preventieve werking van uit, maar uiteindelijk is het vergroten van de sociale veiligheid mensenwerk."
Wat betreft de privacy maakt Rover zich geen zorgen. "Ervaringen in met name het stads- en streekvervoer, waar al langer camera's in voertuigen zijn geplaatst, wijzen uit dat de privacy van reizigers door cameratoezicht niet in het geding is. Slechts een klein gezelschap geselecteerde en gescreende personeelsleden heeft toegang tot de opnames (dus niet de gewone chauffeur of conducteur), en de beelden worden na 24 of 48 uur gewist, tenzij er binnen die tijd een melding over bij voorbeeld agressie of diefstal is binnengekomen." De organisatie gaat ervan uit dat de NS het op dezelfde manier doet.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.