Een digitale postzegel voor het versturen van spam is in het verleden al eens voorgesteld en een virusbestrijder wil dit nu ook introduceren voor online games, zoals World of WarCraft. De belangrijkste stelregel van beveiliging is dat de kosten van een aanval hoger moeten liggen dan de potentiële opbrengsten. Bijvoorbeeld de kosten van het kraken van een kluis vermenigvuldigd met de kans om gepakt te worden, zou idealiter hoger moeten zijn dan het aanwezige geld. Wie deze regel negeert krijgt met problemen te maken, aldus Igor Muttik van McAfee’s Avert Labs.
Een voorbeeld hiervan is e-mail. "E-mail is gratis, dus spammers kunnen miljoenen berichten versturen en nog steeds winst maken als maar een paar mensen iets kopen." Als de spammer voor e-mail moet betalen, ook al is het maar een paar cent, dan wegen de kosten niet op tegen de inkomsten. Voor het internet is deze maatregel niet meer in te voeren, voor online games is dat een ander verhaal.
Muttik stelt voor dat de spelontwikkelaars de digitale postzegel moeten invoeren. McAfee wil daarom dat gamers voor alle online mogelijkheden betalen. "Het laten betalen voor alle in-game diensten zorgt ervoor dat de wetten van de virtuele economie het meest asociale en gevaarlijke gedrag niet lonend maken." Steeds vaker richten cybercriminelen zich op online games. Via wachtwoordstelers steelt men logingegevens om daarna virtueel goud te plunderen of gestolen accounts door te verkopen. Volgend jaar zou er voor meer dan 3 miljard dollar in online games moeten omgaan.
Virtuele Interpol
Om zowel games als gamers te beschermen moeten anti-virusbedrijven daarom beter samenwerken, stelt Muttik voor. Beide partijen hebben de beveiliging van games links laten liggen. Op dit moment hanteren beveiligers het 'follow the money' principe om cybercriminelen te volgen. Die aanpak moeten ontwikkelaars ook hanteren, door bijvoorbeeld logs met elkaar te delen. Verder wil hij een verbod op het omwisselen van virtueel geld in echt geld. Die mogelijkheid maakt het een stuk lastiger om transacties te monitoren.
De virusbestrijder voorziet zelfs de komst van een virtuele Interpol, of mogelijk zelfs de echte Interpol die zich met de bestrijding van virtuele misdaad gaat bezighouden. "Vroeger of later moet er samenwerking tussen virtuele en echte politie plaatsvinden en waarschijnlijk op een internationale schaal."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.