image

NVPI wil identificatieplicht voor klanten hostingproviders

donderdag 5 juni 2008, 12:08 door Redactie, 11 reacties

De Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs (NVPI) wil dat klanten van hostingproviders zich voortaan identificeren, zodat die eenvoudig zijn aan te pakken. In haar Jaarmagazine laat de branchevereniging van de entertainmentindustrie weten dat Internetproviders actiever op piraten moeten jagen. Providers verschuilen zich volgens de NVPI achter het excuus dat zij slechts 'informatie doorgeven' en daarom niets hoeven te doen binnen de Europese regels. "Deze regels zijn echter gemaakt in een tijdperk dat er nog nauwelijks sprake was van internetpiraterij en de Access Provider inderdaad niet kon weten wat er op zijn netwerk gebeurde. Inmiddels is het illegale aanbod van films en muziek geëxplodeerd en weten Acces Providers precies wat hun abonnees doen."

In sommige gevallen zouden hostingproviders hun van illegale activiteiten verdachte klanten een handje helpen, door over te gaan tot het formeel overdragen van hun IP adressen aan providers in exotische oorden of zelfs een verhuizing of plaatsing van een website in een ander land te coördineren, "puur om opsporing en vervolging te bemoeilijken." aldus de NVPI.

Providers zouden klanten die zich aan piraterij schuldig maken op verschillende manieren kunnen bestrijden, zoals een systeem van 'graduate response': "waarschuwen, opschorten en afsluiten van abonnees die op grote schaal of herhaaldelijk inbreuk op het recht van een ander plegen door middel van p2p-systemen. Maar ook technische voorzieningen, zoals filtering, behoren tot de mogelijkheden." Om haar pleidooi voor de identificatieplicht kracht bij te zetten, laat de organisatie weten dat die ook helpt bij de bestrijding van 'haatzaaisites' en kinderporno.

Reacties (11)
05-06-2008, 12:43 door fd0
natuurlijk, alles is geoorloofd, in het kader van
terrorrisme bestrijding. Komt dat even mooi uit... we
glijden af naar politiestaat....
05-06-2008, 12:47 door Anoniem
Laat de NVPI nou eerst eens ophouden met het zeuren over het (legaal)
downloaden van films en muziek, waarvoor ze bovendien via Stichting
Thuiskopie als verdeelorganisatie geld voor ontvangen.

Ik word zo langzamerhand aardig moe van dit clubje.
05-06-2008, 12:51 door sjonniev
Het verminderd identiteitsdiefstal niet. Maar als je weet
dat je gegevens gejat zijn, kun je je er beter tegen
wapenen. Hetgeen niet mogelijk is wanneer bedrijven zoals in
Nederland dit soort inbreuken onder pet kunnen houden.
05-06-2008, 13:20 door Anoniem
Helpt bij de bestijding van Terrorisme en Kinderporno. Ah, de NVPI gaat zich
ook bezig houden met de bestijding van Terrorisme en Kinderporno?
Mooi, laat dat even een hogere prioriteit hebben dan Piraterij, succes NVPI, als
het Terrorisme en Kinderporno zo goed als uitgebannen zijn spreek ik jullie
graag weer over Piraterij.
05-06-2008, 13:54 door Anoniem
Let op: er wordt ook gevorderd, dat ISP's het sharen van kopien blokkeren.
Dus moet een ISP dan alle content van internet verkeer actief monitoren. (al is
het geautomatiseerd.) Wanneer dat gebeurt is het vervolg in de wetgeving er
zo: alles wat gemonitord wordt, moet worden bewaard.

En ook een giller: ze willen een kopieervergoeding op alle apparatuur met
harde schijven. Waarom? Het maken/verdelen/bezitten van kopien wordt toch
al onmogelijk gemaakt?
05-06-2008, 14:55 door Arno Nimus
"Deze regels zijn echter gemaakt in een tijdperk dat
er nog nauwelijks sprake was van internetpiraterij..."
Oh ja, dat was toch in de tijd dat de muziek- en
entertainmentindustrie nog dacht met antieke
bedrijfsmodellen de 21ste eeuw te kunnen overleven?
05-06-2008, 15:06 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
05-06-2008, 15:26 door Anoniem
Hoe willen ze dat gaan doen met instituten als KPN, Philips,
overheden etc....
Die instituten hebben nogal wal domeinen in beheer en het
zal niet de eerste keer zijn dat medewerkers, voor vrienden
en bekenden, een server van hun werkgever inrichten voor
bestand uitwisseling ......

Toedeloe
05-06-2008, 17:08 door Anoniem
Het vragen om identificatie lijkt mij vrij logisch, wat door
verschillende dienstverleners reeds wordt gedaan. Je wil
immers weten aan wie precies je diensten levert, wat
bepaalde mensen automatisch buiten de deur houdt.

Verder moet je ervoor waken niet op een hellend vlak te gaan
begeven door internetproviders opsporingstaken toe te dichten.
Je vraagt ook niet aan KPN, Vodafone, T-Mobile of welke
telefoonaanbieder dan ook of zij gesprekken inhoudelijk
willen controleren.
Dat moet netjes aan politie, justitie en andere
opsporingsbevoegden worden overgelaten. TELCO's hebben wel
de verantwoordelijkheid dit zo goed mogelijk plaats te
kunnen laten vinden. Het is evident dat men dus wel moet
weten wie precies diensten afneemt en wie dus
verantwoordelijk is voor het gebruik van de dienst.

Daarnaast is het de vraag hoe men denkt automatisch
onderscheid te kunnen maken in legaal en illegaal aanbod van
films, muziek en software. Het beoordelen van content blijft
mensenwerk.
06-06-2008, 10:22 door Anoniem
"Helpt bij de bestijding van Kinderporno. Ah, de NVPI gaat zich
ook bezig houden met de bestijding van Kinderporno?"

Tuurlijk, ook kinderporno mag je niet zonder toestemming van de makers
kopieren, auteursrecht he ? ;-/
07-06-2008, 12:25 door Anoniem
Door fd0
natuurlijk, alles is geoorloofd, in het kader van
terrorrisme bestrijding. Komt dat even mooi uit... we
glijden af naar politiestaat....
in het hele artikel wordt terrorisme niet genoemd, dat sleep je er toch echt zelf
bij.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.