Het stiekem bespioneren van het surfgedrag van haar abonnees was voor de Britse overheid geen voldoende aanleiding om Internetprovider BT voor de rechter te slepen. In het geheim testte de provider een programma dat JavaScript aan elke door de gebruiker gedownloade pagina toevoegde. Dat script stuurde de inhoud van de gedownloade pagina naar een advertentiebedrijf, zodat het een advertentieprofiel van de abonnee kon maken. Bezocht een abonnee bijvoorbeeld autosites, dan kreeg hij de volgende keer als hij op een andere website was advertenties voor autoverzekeringen te zien.
In totaal werden 18.000 abonnees op deze manier bespioneerd, zonder dat ze dit wisten. Bij een aantal abonnees crashte de browser en werd de JavaScript n de postings op verschillende fora geplaatst .
Volgens de Information Commissioner, de Britse privacywaakhond, werd alleen de technische haalbaarheid getest en kon BT de nietsvermoedende deelnemers niet identificeren. Er zou namelijk geen persoonlijke informatie zijn opgeslagen of bewaard. In de toekomst moeten zulke tests op vrijwillige basis zijn in plaats van de "opt out" aanpak die de ISP nu hanteert.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.