Archief - De topics van lang geleden

Gecertificeerde IT'ers zijn gemotiveerder

23-06-2008, 10:25 door Redactie, 33 reacties

Of het nu gaat om een hoger salaris, een interessante CV of het opdoen van kennis, de redenen waarom iemand zich laat certificeren zijn legio. Een van onze lezers liet weten dat hij verschillende certificaties had behaald uit compententie: "om voor mezelf te kijken of ik over de nodige kennis beschik binnen de domeinen die de certificatie behandelen."

Ook toont een certificaat aan dat je in bepaalde mate over een bepaald niveau van kennis beschikt. Tevens geven certificaties meer kleur aan je CV. "Het zijn ook handige documenten om HR van je kennis te overtuigen, veelal de eerste stap in een sollicitatieprocedure."

De laatste reden van Wouter om voor al die certificeringen te blokken was motivatie. "Het behalen van een certificaat toont je interesse, gedrevenheid en motivatie." Iets wat mensen zonder een certificaat niet kunnen zeggen. De stelling van deze week luidt derhalve: Gecertificeerde IT'ers zijn gemotiveerder

Reacties (33)
23-06-2008, 10:48 door Anoniem
Tja ik ken genoeg mensen (veelal MSCE-ers, sorry) die eerder
moeten dan ze zelf willen (helaas!). Ik zelf zie het als een
verrijking voor jezelf en in eerste instantie doe ik het
lekker puur voor mezelf...
23-06-2008, 11:15 door Anoniem
Wat heb je nou aan een MCSér zonder ervaring. Laat me niet lachen. Dr liepen
bossen van die gasten bij ons rond ..bijzonder irritant. Gaan ze ook nog zo
lekker arrogant lopen zwaaien met die certificaten en bij de eerst beste zware
opdracht duiken ze allemaal weg.

Helemaal klaar met die gasten
23-06-2008, 11:27 door Anoniem
Ze zijn vast op een bepaald vlak gemotiveerder dan
ongecertificeerde medewerkers. Maar die zijn vast op sommige
vlakken weer gemotiveerder dan de gecertificeerde.
Statistiek is leuk, maar kwantificeer eerst eens voordat je
met zo'n loze stelling komt.
23-06-2008, 11:42 door Anoniem
Onze helpdesker die enkel de telefoon opneemt en calls
inklopt heeft bijna zijn MCSA, zonder enige Microsoft
training te volgen of boeken te lezen. Alleen door het leren
van examens.
Maar hij wil verder en zonder certificaat krijgt hij geen
andere functie.
Precies de omgekeerde wereld, eerst je certificaat halen en
het dan nog moeten leren.
Maargoed zo gaat dat als ze alleen maar om een certificaatje
vragen.
23-06-2008, 12:12 door Anoniem
Niet eens met deze stelling. Het is vaak een must, en met een paar jaar is de
opgedane kennis weer passé en kan je weer opnieuw beginnen.

Kortom onzin, om bij te blijven moet je bijleren omdat de situatie binnen een
paar jaar volkomen veranderd is. Heeft niets met motivatie te maken, wel met
het behouden van je baan.
23-06-2008, 12:56 door Jachra
Het heeft niet alleen te maken met het behoud van een baan
maar ook met de marktwaarde die men dan heeft.
23-06-2008, 13:36 door Anoniem
Een certificaat is vaak zo eenkennig. Zodra dit gebruikt
moet worden in een heterogene omgeving dan heeft het weinig
waarde. Veel beter zijn opleidingen die niet leverancier
gebonden zijn. Daar wordt de basis voor een goede IT-er gelegd.
23-06-2008, 14:15 door Anoniem
MSCE is zo'n "gratis verstrekt" titel. Veelal kun je die
gratis tijdens je opleiding/school behalen, omdat Microsoft
daar nou eenmaal veel promoot.
Kwestie van net als met Theorie-Rijexamen alle dia's in je
kop stampen, en veelvuldig schieten met examens totdat je
boven het benodigde percentage zit.
Behalve voor MSCE geldt dit ook voor veel andere certificaten.

Het resultaat is hetzelfde als een rijbewijs. Dat zegt nl.
niet meer dan dat je een half uurtje netjes hebt
rondgereden. Certificering doet precies hetzelfde. Het zegt
dat je met de stof in aanraking bent geweest. Niet dat je
veel ervaring hebt of een expert bent.
23-06-2008, 14:29 door Anoniem
Certificering motiveert je onzekerheid, dat je zo onzeker
bent dat je je blauw betaald aan certificaatjes in een
poging dit te maskeren.
Certificering is wat cosmetica voor vrouwen is.
23-06-2008, 15:20 door Anoniem
Door Anoniem
Certificering motiveert je onzekerheid, dat je zo onzeker
bent dat je je blauw betaald aan certificaatjes in een
poging dit te maskeren.
Certificering is wat cosmetica voor vrouwen is.
iemand die niet gecertificeerd is neem ik aan ?;-)
23-06-2008, 15:53 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Certificering motiveert je onzekerheid, dat je zo onzeker
bent dat je je blauw betaald aan certificaatjes in een
poging dit te maskeren.
Certificering is wat cosmetica voor vrouwen is.
iemand die niet gecertificeerd is neem ik aan ?;-)
Nee, ik wil alert blijven.
23-06-2008, 16:03 door Anoniem
Alle IT'ers zijn uitvreters............ Vrouwen zijn sletten met te veel mannelijke
hormonen en de mannen zijn homo's. Als het goed gaat in IT-branche hebben
ze een airrrrrrrr en als het even slecht gaat (volgend millenium is het weer
lekker druk ?) piepen ze snel.

KUT VOLK !!!!
23-06-2008, 16:18 door Anoniem
Helaas zijn certificaten het enige wat IT/P&O managers (denken) te begrijpen.
Het is het enige waar ze kennis aan (denken te) kunnen meten.
Er wordt verondersteld dat een MCSE-er vast veel meer weet dan iemand die
al jaren als Systeem/netwerkbeheerder werkt.
Maar ja, aan de andere kant de ene "Systeembeheerder" is de andere niet.

was getekend:
(vanwege bovenstaande noodgedwongen) MCP/MCSA/MCSE/VCP -er met 10
jaar ervaring
23-06-2008, 16:21 door Anoniem
Door Anoniem
Alle IT'ers zijn uitvreters............ Vrouwen zijn sletten met te veel mannelijke
hormonen en de mannen zijn homo's. Als het goed gaat in IT-branche hebben
ze een airrrrrrrr en als het even slecht gaat (volgend millenium is het weer
lekker druk ?) piepen ze snel.

KUT VOLK !!!!

Ook niet gehinderd door enige kennis van zaken merk ik ?!
23-06-2008, 19:18 door sjonniev
"om voor mezelf te kijken of ik over de nodige kennis
beschik binnen de domeinen die de certificatie behandelen."

Heeft-ie dat ook zelf betaald?
23-06-2008, 19:23 door Anoniem
hahah als ik dit lees moet ik eigenlijk wel lachen , dit is zo met het hele leven
je kan iets doen met volle inzet en je kan iets makkelijk afraffelen , je komt je
eigen vanzelf tegen , ik ga er vanuit als je beide hebt en veel inspanning doet
voor het behalen van deze papieren en je ook vele jaren ervaring hebt dit je dit
kan verijken in je werk en je dingen makkelijker gaat begrijpen en dingen
sneller oppakt want ik denk dat je ook wel over niet gecertificeerde mensen
itérs kan zeggen dat sommige er niet veel van snappen dit is voor beide
kanten en dit zal je altijd houden , nobody is perfect
24-06-2008, 07:28 door spatieman
ook niet mee eens.
zelf iemand met dergelijke papieren kan corrupt zijn.
24-06-2008, 08:25 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Certificering motiveert je onzekerheid, dat je zo onzeker
bent dat je je blauw betaald aan certificaatjes in een
poging dit te maskeren.
Certificering is wat cosmetica voor vrouwen is.
iemand die niet gecertificeerd is neem ik aan ?;-)
Nee, ik wil alert blijven.
Als je zelf niet de moeite doet om certificaten te halen moet je niet zeiken over
degene die wel de moeite nemen
24-06-2008, 08:37 door Anoniem
(te) veel certificaten, duidt ook vaak op onzekerheid.. .

"Oh, dat kan ik ECHT niet hoor, moet ik eerst op cursus."


(vaak, niet altijd, heer kritische lezer)
24-06-2008, 09:32 door Anoniem
school en schoenveterdiploma zijn ook belangrijk
24-06-2008, 11:12 door Anoniem
Door Anoniem
(te) veel certificaten, duidt ook vaak op onzekerheid.. .

"Oh, dat kan ik ECHT niet hoor, moet ik eerst op cursus."


(vaak, niet altijd, heer kritische lezer)

Veel certficaten bij detacheerder = lang op de bank gezeten (tijd genoeg want
onverkoopbaar) dan wel verkeerde prioriteiten: hard gestudeerd in avonduren
dus overdag maar op halve kracht gepresteerd.
Veel certificaten bij gewone toko = eruit gehaald wat er in zat. Beter op cursus
dan eindeloos vergaderen. CV;s lezen is een vrij eenvoudig kunstje.
24-06-2008, 17:36 door Anoniem
Het gaat hier om motivatie, niet om wat men kan na het halen
van het examen. Ik denk dat mensen met veel certificaten wel
enthousiast zijn om meer te weten over het vak. Dan heb ik
het wel over mensen die er zelf voor hebben gekozen om een
examen af te leggen. Normaal gesproken wil je meer kennis om
bij te blijven, dus dat geeft wel aan dat er motivatie is.
Maar of het nu daadwerkelijk meer is. Ik denk dat het van de
persoon zelf afhangt.

Ik snap wel dat mensen zonder certificaten (zie een hoop
reacties hierboven) zich ontzettend aangesproken voelen,
want de stelling zou suggereren dat zij minder gemotiveerd
zijn..?
25-06-2008, 08:13 door Anoniem
Ik ben het niet eens met de stelling. Veel certificaten op
een CV komt vaak wat streberig over, waarbij het vaak blijkt
dat de kennis die de kandidaat pretendeert te hebben, lang
niet altijd daadwerkelijk aanwezig te zijn.

Ik heb vaak genoeg kandidaten voor mijn neus gehad die het
gevoel hadden dat ze na een paar cursussen klaargestoomd
waren voor de IT. Geen achtergrondkennis of werkervaring,
maar wel solliciteren voor zwaar technische beroepen.

Dus, mensen in de IT die MCSE, A+ of ECDL op hun CV hebben
staan: haal het weg, je houdt er toch niemand mee voor de gek.
25-06-2008, 11:08 door Anoniem
na ja ik ben een van de IT-ers die met weinig certificeering
het heel ver heeft weten te te schoppen.
ondanks m'n zeer jonge leeftijd zit ik tog op een behoorlijk
hooge funktie.
En nee de steelink is niet juist want iemand die eenmaal een
certificaat heeft die denkt sneller dat die voor de komende
aantal jaar wel goed zit met zijn kennis.
Terwijl iemand die niet gecertificeerd is die gaat zich
breder orienteren , gaat niet al te diep in op bepaalde
dingen en voor hem/haar is het dan ook moeilijker om zicht
te scpeciaaliseren in een bepaald onderdeel. Mensen zoals ik
zijn zeer aantrekelijk voor de arbidsmarkt omdat ze wel veel
praktijk ervaring hebben en breedere kennis gebied.
25-06-2008, 13:11 door Anoniem
D'er lopen hier blijkbaar maar weinig gecertificeerden rond.
Anders hadden ze wel geweten dat elk zichzelf respecterend
certificaat sowieso bewezen ervaring vereist en regelmatige
updates en bijscholing vraagt.

Over motivatie gesproken, de meeste certificaten worden
buiten de werkuren gehaald. Wat trouwens niet zo bijzonder
lastig is, vermits je eigenlijk toch al de nodige ervaring
en kennis hebt...
25-06-2008, 13:44 door Anoniem
Door Anoniem
Als je zelf niet de moeite doet om certificaten te halen
moet je niet zeiken over degene die wel de moeite
nemen
Dat heeft niets met moeite doen te maken maar
met economie. Wat levert het op voor het geïnvesteerde geld
en het oponthoud in tijd, en tijd is geld.
Ik ben zeker niet beroerd om zo'n vragenlijst met goed
gevolg in te vullen, maar zal dat bekostigd moeten worden
door degene die uit de beschikbare alfabetsoep aan
certificeringen per se een bepaald certificaat wenst.
Wanneer je rekening zou willen houden met alle grillen «waar
de ICT vol van is» dan is dat onbetaalbaar. Want de meeste
certificeringen kosten een lieve duit waar eigenlijk niet
meer tegenover staat behalve een papiertje dat feitelijk geen
garanties biedt.
25-06-2008, 17:29 door Anoniem
Door Anoniem
Het gaat hier om motivatie, niet om wat men kan na het halen
van het examen. Ik denk dat mensen met veel certificaten wel
enthousiast zijn om meer te weten over het vak. Dan heb ik
het wel over mensen die er zelf voor hebben gekozen om een
examen af te leggen. Normaal gesproken wil je meer kennis om
bij te blijven, dus dat geeft wel aan dat er motivatie is.
Maar of het nu daadwerkelijk meer is. Ik denk dat het van de
persoon zelf afhangt.

Ik snap wel dat mensen zonder certificaten (zie een hoop
reacties hierboven) zich ontzettend aangesproken voelen,
want de stelling zou suggereren dat zij minder gemotiveerd
zijn..?
Ik denk dat het heel erg van de persoon zelf afhangt,
ofschoon de discussie vrij zwart/wit gevoerd kan worden en
er vele waardevolle redenen en motieven zijn om wel of niet
aan certificering te doen.
Uiteindelijk blijkt het allemaal niet zo zwart/wit te zijn
en komt het persoonlijk op de mensen zelf aan. Zoveel
mensen, zoveel verschillen en dat is interessant.
25-06-2008, 22:34 door Anoniem
Elke certificering is goed, is een statement, persoonlijk heb en doe ik
Comptia cretificaten, veel beter dan die MS rommel:P
mvg
26-06-2008, 18:11 door Anoniem
Door Anoniem
Wat heb je nou aan een MCSér zonder ervaring. Laat me niet lachen. Dr liepen
bossen van die gasten bij ons rond ..bijzonder irritant. Gaan ze ook nog zo
lekker arrogant lopen zwaaien met die certificaten en bij de eerst beste zware
opdracht duiken ze allemaal weg.

Helemaal klaar met die gasten
Hoi T.C een oud collega met MCSE
hier dacht je nou ech dat we niet weten wie je bent .

Ik heb veel plezier gehad met het arrogant zwaaien met mijn certificaten
vooral omdat wij wisten hoe irritant je dat vond .

Ciao
27-06-2008, 11:23 door Anoniem
In mijn en ervaring is het juiste andersom, de beste ICT-ers zijn die personen
zonder of met weinig certificeringen. Als ik een sollicitatie afneem dan stel ik
technische vragen waarvan de antwoord richting een indruk geeft van de
capaciteiten van de sollicitant.
Ik heb bosjes Microsoft en Cisco gecertificeerde gezien die het in praktijk niet
halen. Succes is zeker niet alleen afhankelijk van je technische kennis. Goede
Communicatieve vaardigheden zijn minstens zo belangrijk.
Certificeringen halen op eigen kracht, daar heb ik respect voor. Je kan alleen
nooit aan iemand afzien of die score 1000 op eigen kracht is gehaald.
En juist doordat managers te veel pushen, ontstaat niet de juiste motivatie om
certificeringen te halen.
29-06-2008, 12:30 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Wat heb je nou aan een MCSér zonder ervaring. Laat me niet lachen. Dr liepen
bossen van die gasten bij ons rond ..bijzonder irritant. Gaan ze ook nog zo
lekker arrogant lopen zwaaien met die certificaten en bij de eerst beste zware
opdracht duiken ze allemaal weg.

Helemaal klaar met die gasten
Hoi T.C een oud collega met MCSE
hier dacht je nou ech dat we niet weten wie je bent .

Ik heb veel plezier gehad met het arrogant zwaaien met mijn certificaten
vooral omdat wij wisten hoe irritant je dat vond .

Ciao



Whaha! dit is grappig.

ok, nu even serieus verder : Ik zit er over na te denken om MCSE te gaan
halen. Hoewel ik probeer om het via mijn werkgever te betalen, ben ik aan het
sparen om het later zelf te kunnen betalen als mijn werkgever het niet wilt
betalen.

groeten van een andere Anoniem dan bovenstaande anoniemen. ;)
29-06-2008, 15:54 door Anoniem
Ach, iedereen die zelf zo'n certificaat heeft (MCSD in mij
geval) weet hoe dat gaat. Het is maar een klein deel van de
deelnemers dat er echt iets van opsteekt. De meerderheid
beperkt zich tot de brain dumps. Noem dat maar
gemotiveerd... ;-)
14-07-2008, 12:08 door Anoniem
Er zijn entry-level certificaten die ik nooit op mijn CV zou
durven zetten. Een vrachtwagenchauffeur schermt niet met
zijn bromfietscertificaatje. Andere certificeringen zijn een
vrijkaartje voor een uitstekende baan, al is het alleen al
omdat het aantal houders in Europa op twee handen te tellen
is. Wanneer ik een cursus volg, wil ik het bijbehorende
examen doen. Dat voorkomt dat ik denk dat ik het wel
begrepen heb terwijl ik het boek nauwelijks gezien heb. De
kans dat een toekomstige werkgever me ooit naar mijn
ITIL-certificaatje vraagt lijkt me echter bijzonder klein.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.