De betekenis van een privacy policy is bij veel marketing managers onbekend, want die blijken op grote schaal met klantgegevens te rommelen. Het Ponemon Instituut deed onderzoek naar de manier waarop er binnen bedrijven met data wordt omgegaan. De resultaten tonen een gapend gat tussen de opvattingen van marketingafdelingen en privacy officers die bij een onderneming werkzaam zijn. Van de 900 ondervraagde marketing managers zegt meer dan een derde de hoeveelheid gedeelde data met derden niet te beperken. Aan de andere kant zitten 500 privacy officers, waarvan 75% in de veronderstelling is dat het bedrijf gegevens niet zo maar deelt.
Tachtig procent van de marketeers zegt dat hun organisatie e-mailadressen met derden deelt, terwijl 47% van de security en privacy officers denkt dat dit het geval is. Zo heeft 65% van de managers er geen problemen mee om de mobiele telefoonnumers van een klant te delen. Toch gelooft bijna de helft van de privacy officers dat dit niet bij hen op de werkvloer gebeurt. Hetzelfde verschil is aanwezig als het gaat om het verstrekken van creditcardgegevens.
"Deze resultaten laten duidelijk een verschil van opvatting zien over de waarde van privacy en vertrouwen tussen privacy professionals en marketeers. Marketeers zijn veel agressiever in het gebruik van informatie dan hun privacy collega's denken. Privacy en compliance mensen denken dat ze belangrijker zijn dan de marketing mensen denken dat ze zijn," aldus Larry Ponemon. Het volledige rapport is hier verkrijgbaar.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.