Een Amerikaanse internetprovider die het surfgedrag van haar abonnees wilde monitoren om dan relevante advertenties op websites te injecteren, heeft ingezien dat dit misschien toch niet zo'n goed idee is. Onderzoek onder "focus groups" zou hebben uitgewezen dat de meeste internetgebruikers positief tegenover het plan zouden staan. "Dat zou kunnen als je het omschrijft als het verrijken van de internetervaring in plaats van het bespioneren van elke actie die je doet om je zo meer gerichte advertenties te tonen, dan zouden mensen dat kunnen vinden. In de toekomst helpt het misschien om eerlijker met focus groups om te gaan, aldus Mike Masnick.
Advertentiebedrijf NebuAd wilde samen met internetprovider Carter het dataverkeer van abonnees verzamelen en in kaart brengen, om te zien wat mensen online doen en die informatie aan adverteerders te verkopen. Volgens Carter zou persoonlijke informatie beschermd zijn, maar critici vonden het wel heel erg veel van aftappen weg hebben. Inmiddels is het plan dan ook in de ijskast gezet.
"Het feit is dat dit het profileren van een individu mogelijk maakte, zoals wat ze allemaal online doen, en er was geen garantie dat deze informatie echt beschermd was," zegt politicus Edward Markey. NebuAd geeft de strijd niet op. "Het is duidelijk dat we meer onderwezen moeten worden in wat de zorgen van privacyvoorstanders en Washington zijn. De boodschap dat de technologie de privacy beschermt is nog niet overal aangekomen," laat directeur Bob Dykes weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.