Fortis heeft gevoelige gegevens van zeer vermogende, particuliere klanten onbeveiligd op het internet gezet. De informatie is afkomstig uit een interne presentatie van Fortis MeesPierson, de tak waar de bank zijn rijkste klanten in Nederland onderbrengt. Via Google kon iedereen de uit 2006 afkomstig zijnde presentatie vinden. Dit was mogelijk door een beveiligingslek bij The Customer Connection, een netwerkbureau waarvan onder meer financiële dienstverleners MeesPierson Private Banking, ABN Amro, Aegon, SNS Bank en Robeco Direct lid zijn, maar ook energiebedrijf Essent, de Algemene Onderwijsbond en Gemeente Zoetermeer.
Uit de presentatie blijkt dat Fortis klanten aanmerkt als "ster", "melkkoe" of "hond". Het door de Boston Consulting Group ontwikkelde analysemodel wordt gebruikt om klanten naar verdienpotentieel in te delen. De informatie was "per abuis" op het web verschenen en stond sinds maandag waarschijnlijk online. Het bureau heeft de beveiliging inmiddels verscherpt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.