Voor wie de nuance zoekt:
Rechter: E-mail campagnes ab.fab van aanvaardbaar niveau
Amstelveen, 19 juli 2002,
Gisteren oordeelde het Amsterdamse gerechtshof dat de e-mail campagnes van het Amstelveense internet marketing bureau AB.FAB aan de maatschappelijke zorgvuldigheidseisen voldoet. Het hof komt onder andere tot deze conclusie omdat AB.FAB zich houdt aan zowel de wet (in het bijzonder de Telecommunicatiewet en de Wet Bescherming Persoonsgegevens) als aan de geldende regels en normen van branche organisaties als de DMSA, ECP.nl en de Internationale Kamer van Koophandel. De uitspraak wordt verder gemotiveerd met een afweging die het belang van vrije commerciële communicatie stelt boven dat van de ontvanger die zich immers eenvoudig kan afmelden voor ontvangst van ongevraagde commerciële e-mail. Bovendien stelt de rechter dat de door AB.FAB verzamelde adressen op rechtmatige wijze zijn verkregen, deugdelijk zijn gesegmenteerd en dat de door de aard, omvang en frequentie van de door AB.FAB verspreide reclame deze geen overlast veroorzaakt.
AB.FAB is tevreden over het bereikte resultaat en bovendien dankbaar dat zij een bijdrage heeft kunnen leveren aan het levendige maatschappelijk debat over internet marketing.
[color="red"]Het bedroeft AB.FAB dat onzorgvuldige lezers de uitspraak interpreteren als een vrijbrief voor allerlei ongereguleerde vormen van e-mail misbruik.[/color] De Nederlandse branchevereniging voor direct marketeers, de DMSA, waarvan AB.FAB volwaardig lid is en die AB.FAB heeft ondersteund in de juridische procedure, benadrukt telkenmale het belang van zelfregulering voor direct marketeers.
AB.FAB werd met enthousiasme vertegenwoordigd door Carien van Boxtel en Tjeerd Overdijk, van Steinhauser & Hoogenraad advocaten gespecialiseerd in Intellectueel Eigendom, Informatie Technologie, Media en Reclame, waarvoor onze dank.