image

"UPC moet klanten over afknijpen informeren"

woensdag 16 september 2009, 16:47 door Redactie, 17 reacties

De Consumentenbond eist dat UPC aan klanten duidelijk maakt dat zij internetverkeer afknijpt en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn voor de beloofde snelheden. Volgens de bond is er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk, omdat UPC zijn klanten hierover niet informeert. Daarnaast dient de internetprovider klanten te informeren over het recht dat zij hebben om het abonnement te beëindigen, omdat UPC door het afknijpen de geleverde dienst heeft gewijzigd. Komt UPC niet tegemoet aan de eisen, dan overweegt de bond juridische stappen.

Bekocht
Door het afknijpen neemt de snelheid van de internetverbinding af, met name bij het downloaden van muziek en films. Zowel bij de bond als op allerlei fora klagen UPC klanten over het afknijpen. In diverse media stelt UPC dat 1% van haar klanten zeer veel downloadt, waardoor problemen op het netwerk ontstaan.

Het percentage zware gebruikers doet echter niet ter zake, zo laat Bart Combée, directeur van de Consumentenbond weten. "Bedrijven moeten precies doen wat zij beloven. Vergelijk het met de aanbieding om in een restaurant onbeperkt spareribs te eten. Als je na één bord te horen krijgt dat je daarna alleen nog van de saladebar gebruik mag maken, dan voel je je bekocht."

Reacties (17)
16-09-2009, 17:19 door HyperVisor
Ha ha, goede analogie met die spare-ribs all-you-can-eat.
UPC noemt het zelf traffic-shaping.
Traffic over poort 119 loopt wel eens terug bij UPC, over poort 563 heb ik dat nog niet bemerkt.
16-09-2009, 17:39 door Anoniem
Met name tussen 20.00 en 23.00 uur ongeveer merk ik het als ik via nieuwsgroepen download. Via via hoorde ik dat UPC niet afknijpt op poort nummer, maar op IP adres. In mijn geval dus op het IP adres van Eweka.

Ik voel me inderdaad een beetje bedonderd omdat ik een 60MBIT lijn heb genomen om lekker snel films te kunnen downloaden maar tot nu toe is daar nog niks van terecht gekomen (ook buiten de "afknijptijden") haal ik de 60MBIT bij lange na niet (volgens speedtest dan wel weer wel.). Ik ben dus zeker een voorstander van openheid hierin vanuit UPC.


BTW: Wat heeft dit trouwens met security te maken?
16-09-2009, 18:24 door Anoniem
Bwahahahahaha
Ach, het valt mee, de consumentenbond heeft er maar zo'n 10 jaar over gedaan om hier achter te komen!
Als er 1 bedrijf is dat echt niets goed voor elkaar heeft dan is het UPC!
Ze zijn duur, onbetrouwbaar en onbereikbaar. Ik kan wel zeggen dat ik hoop dat iemand hun hele netwerk eens op gaat blazen, maar dat is niet eens nodig omdat ze dat zelf nog wel een keer doen.
16-09-2009, 19:46 door Anoniem
Ik zie de overeenkomst wel.. in een spare-ribs restaurant gaan de borden voor de vervolgrondes ook steeds langzamer; tot je beu van het wachten maar opgeeft.
17-09-2009, 00:40 door spatieman
vind het zowiezo bezopen dat er afgeknepen wordt.
je krijgt b.v 20Mbit en uiteindelijk heb je 4Mbit echte snelheid tot je beschikking.
maar je betaald wel voor 20.
17-09-2009, 09:20 door Anoniem
Ook bij bedrijven wordt aan shaping gedaan. Dit is op zich een normale manier om het verkeer in handen te houden. Maar wanneer je een dienst levert aan derden, zul je wel exact aan moeten geven wat je doet en hoe. Wanneer je geen restricties aangeeft, dan mag de klant aannemen dat er geen restricties zijn en dat de snelheid op alle poorten gehaald kan worden.
17-09-2009, 09:51 door Kukel
Maar goed dat ik dan een contract heb bij een kleine lokale internet provider http://www.lombox.nl/snelinternet/index.html met glasvezel tot in het huis , echte gegarandeerde bandbreedtes, een geweldige uptime en perfecte helpdesk (zelf nog nooit nodig gehad trouwens)
17-09-2009, 09:54 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
17-09-2009, 10:01 door Anoniem
UPC moet niet zeuren.. je belooft mensen ene 20 mbit lijn (of wat dan ook) en als je daar dan goed gebruik van maakt (wat je infeite KOOPT) word je bestraft?! dat klopt toch van geen kanten, als jij 20 mbit (of wat dan ook) lijnen belooft moet je zorgen dat je backbone het aankan! en niet over mensen gaan klagen die gebruik maken waarvoor ze bij jou komen als klant.

beetje vreemde gang van zaken.
17-09-2009, 10:26 door Anoniem
Helaas doet UPC ook al het SSL verkeer "shapen" sinds een maand ofzo. 40Mbit is ongeveer het maximum wat je nu kunt halen ook al heb je 120Mbit internet.
17-09-2009, 10:52 door Anoniem
Door Anoniem: Bwahahahahaha
Als er 1 bedrijf is dat echt niets goed voor elkaar heeft dan is het UPC!
Ze zijn duur, onbetrouwbaar en onbereikbaar. Ik kan wel zeggen dat ik hoop dat iemand hun hele netwerk eens op gaat blazen, maar dat is niet eens nodig omdat ze dat zelf nog wel een keer doen.
Ja, onbereikbaar zijn ze zeker, tenzij je natuurlijk klant wilt worden, want dan wordt je vlotjes geholpen. Maar, zodra je eenmaal klant bent, moet je je bek houden en betalen. Als je vragen hebt moet je een duur nummer bellen en wordt je bovendien geholpen door iemand die geen verstand van zaken heeft (jouw vragen komen niet voor in het draaiboek) en moet je een paar keer bellen voordat je iemand treft die wel verstand heeft van internet techniek.
17-09-2009, 11:21 door Anoniem
"Helaas doet UPC ook al het SSL verkeer "shapen" sinds een maand ofzo."
Nee daar ben je lekker mee, ik heb bedrijf aan huis en de BackOffice beheer ik via een beveiligde verbinding.

Dat ze Bittorent verkeer afknijpen kan ik nog begrijpen.
Maar gewoon HTTP(s) verkeer is van de zotte.

Weet iemand of dit ook geld voor het uploaden van FTP?
17-09-2009, 16:42 door Anoniem
snik snik
Tja en ik heb net UPC geinstalleerd (Gisteren 16092009) (ging niet zonder slag of stoot, mede door onkunde / onjuiste antwoorden en niet gehinderd door enige kennis....van de " Helpdesk" ), maar achteraf viel het mee, sommige koffiedames weten meer...., krijg nu echter downloadsnelheden (met Usenet en div. andere downloads...) van max 400kb... op een ABO van 30 Mb...
net gebeld met de UPC "HELP Desk" , zij weten niet hoe het komt dat alles zo traag is, EN ze konden me niet (verder) helpen,
want tja, ik heb immers een Apple-computer....het is toch wat! Lekker makkelijk....hoef je niet te "HELPEN" ...
(en in deze tijd alleen nog ondersteuning voor een Windows BAK...?) !!.

Ik heb diverse testen gedaan vandaag met Speedtest van UPC... en vele anderen, dan lijkt het alsof je enorme downloadsnelheden kunt behalen, echter als je via poort 119 0f andere poorten (ook met SSL) download (USENET) dan kom ik hooguit op 400kb i.p.v. 2000-3000kb....


Het is alleen jammer dat ik dit al na een dag of 1 al moet constateren.
21-10-2009, 19:35 door Anoniem
Ik zie het al. Niemand van de bovenstaande hebben de fora echt door gespit. De directie van UPC.nl heeft nl. al door gegeven dat men tussen 12:00 en 24:00 de snelheid terug gaat zetten op 30 % om overbelasting te voorkomen. Ook het downloaden via usenet EN ook via ssl wordt geknepen. Alleen niet de http adressen. Maar zeg nou zelf, maakt het verschil of je een site met 30,60 of 90 mbit binnenhaald?
Toch verkopen zij abo's alsof de ruimte revoor gereserveerd zou zijn en dat hun net sterk genoeg is.
Ook de abo's die voor die tijd zijn afgesloten heeft men stilletjes ( lees: geniepig ) omlaag geschroeft. Helaas is de consumentenbond zwaken ongeloofwaardig geworden en doet er dus niets aan. Noemt de wet de andere kant opkijken niet medeplichtig zijn aan... ??
28-11-2009, 10:14 door Anoniem
Sinds kort heb ik een UPC abonnenment met 25 mbps download, ik ben een regelmatige downloader via nieuwsgroepen en tot nu toe haal ik maximaal 24 mbps maar tijdens het downloaden loopt ie steeds terug en dan weer omhoog dat gaat de hele tijd zo. Toen ik nog Telfort had met 20 mbps haalde ik standaard 16 mbps en daar bleeft ie dan ook op staan. Ik ben overgegaan op UPC daar ik de balen kreeg van digitenne van KPN en dat UPC een aanbod had voor een totaalpakket ( internet, tv en telefoon) voor € 45,00
28-06-2010, 21:43 door Anoniem
Hoi,
Ik raad het iedereen af om de diensten van UPC aan te nemen.
wij zitten na een verhuizing alweer weken zonder internet. en dat terwijl je ook nog verhuiskosten moet betalen!!
je belt voor een afspraak en de medewerker komt met onmogelijk tijden dat er een monteur langs kan komen.
Je moet er 6 uur voor thuis blijven zitten. vervolgens raden ze je aan om een buur te vragen de deur open te doen. goed idee!
hebben we dat geregeld blijkt de monteur niet naar binnen te mogen wanneer de buurvrouw open moet doen. bedankt UPC!
weer een nieuwe afspraak gemaakt... thuis blijven... monteur komt langs, doet zijn ding en binnen een half uur zou internet moeten werken.
3x raden... nee dus! vervolgens weer bellen. De medewerker geeft aan dat de komende maand de avondafspraken al vol zitten.
zeg... anders vraag je de buren! grapje zeker? kennen ze daar hun eigen processen wel?
en dan ook nog een rekening durven sturen.
service in 2010!

Martine
24-08-2010, 21:04 door Anoniem
Hallo daar,

Een buur mag zeker wel open doen zolang er maar iemad van boven de 18 aanwezig is, tevens is het zo dat wanneer dit de gang van zaken is je absoluut recht hebt op een creditering want de monteur in kwestie houdt zich niet aan het protocol, mischien uit voorzichtigheid maar toch.. en die snelheden daar mag je inderdaad niet aan toornen dat moet gewoon zijn wat er aangeboden is (met aftrek van infrastructuur binnenshuis uiteraard, routers verouderde computers en dergelijken) maar kaal op de kabel moet er gewoon de beloofde snelheid binnenkomen. met duur valt het nog wel mee bij upc trouwens als ik het vergelijk met bijvoorbeeld ziggo is het een stuk goedkoper, en na een tijd een adsl verbinding gehad te hebben (tsja u zit te ver van het kastje buiten om 10 mb te halen klantenservice van 60 cent per minuut (!) ) is de kabel over het algemeen genomen echt wel betrouwbaarder wanneer alles eenmaal werkt...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.