De Consumentenbond eist dat UPC aan klanten duidelijk maakt dat zij internetverkeer afknijpt en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn voor de beloofde snelheden. Volgens de bond is er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk, omdat UPC zijn klanten hierover niet informeert. Daarnaast dient de internetprovider klanten te informeren over het recht dat zij hebben om het abonnement te beëindigen, omdat UPC door het afknijpen de geleverde dienst heeft gewijzigd. Komt UPC niet tegemoet aan de eisen, dan overweegt de bond juridische stappen.
Bekocht
Door het afknijpen neemt de snelheid van de internetverbinding af, met name bij het downloaden van muziek en films. Zowel bij de bond als op allerlei fora klagen UPC klanten over het afknijpen. In diverse media stelt UPC dat 1% van haar klanten zeer veel downloadt, waardoor problemen op het netwerk ontstaan.
Het percentage zware gebruikers doet echter niet ter zake, zo laat Bart Combée, directeur van de Consumentenbond weten. "Bedrijven moeten precies doen wat zij beloven. Vergelijk het met de aanbieding om in een restaurant onbeperkt spareribs te eten. Als je na één bord te horen krijgt dat je daarna alleen nog van de saladebar gebruik mag maken, dan voel je je bekocht."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.