Door Anoniem
Als er één partij niet verantwoordelijk is, is het de ISP. Je gaat KPN toch
ook niet verantwoordelijk stellen voor wat het via de telefoon wordt
gezegd. Ze kunnen wel een faciliterende rol spelen bij het veilig en
schoon (proberen te) maken van Internet. Verantwoordelijk is de
gebruiker (zowel anderen als ik). Als iedereen nu bij zichzelf begint...
Dit is geen goede vergelijking. ISP's kunnen aan twee kanten
voorkomen dat er problemen ontstaan: aan de bron en aan de
ontvangende kant. Alleen ISP's kunnen dat, dus het niet zo dat er
alternatieven zijn. Het zou wettelijk verplicht moeten zijn standaard mail
zonder virussen aan te leveren. Het zou ook wettelijk moeten worden
geregeld dat de ISP's de plicht hebben snel te handelen wanneer
kenbaar wordt gemaakt dat er virussen worden verspreidt vanuit hun
netwerk.
Computers die virussen verspreiden moeten worden uitgesloten van
Internet toegang voor minstens 24 uur en zolang de eigenaar niet kan
aantonen dat de besmetting weg is en de achterdeur dicht, moet die
niet meer opnieuw worden aangesloten.
Net als voor een rijbewijs zou moeten gelden: three strikes and you're
out. Wie dat bepaald? De ISP's zelf, met een centrale
beroepmogelijkheid.
Backbone providers zouden dezelfde plichten moeten hebben als
ISP's. Ook bBedrijven met een eigen aansluiting moeten aan dezelfde
eisen voldoen.
Het is een utopie te veronderstellen dat je door eindgebruikers
verantwoordelijk kunt stellen iets verbetert aan de situatie. Dat is de
huidige situatie en het is al bewezen dat dit niet werkt. Centrale
beveiliging is noodzakelijk.