Bijna één op de drie internetgebruikers koopt in spamberichten aangeboden producten, wat verklaart waarom er nog steeds zoveel spam rondgaat. Het gaat in de meeste gevallen om pilen ter verbetering van het sexleven, software, porno en luxe-artikelen zoals horloges, juwelen en kleding. De cijfers zijn afkomstig van filterbedrijf Marshal dat aan 622 mensen vroeg of ze weleens gespamverteerde artikelen kochten.
In 2004 deed marktonderzoeker Forrester een soortgelijk onderzoek onder 6000 internetters. Toen gaf 22% toe door spamberichten verleid te worden. "Veel mensen denken dat spam weinig reacties oplevert. Schattingen gaan uit van tien aankopen per elke miljoen spamberichten. Maar de meeste van die berichten worden gestopt door spamfilters, dus het werkelijke aantal ligt veel hoger als je alleen de berichten telt die de inbox bereiken."
Volgens de filteraar is het een misvatting dat "normale" mensen geen spamproducten kopen. "Je moet zien wat voor spullen mensen aanschaffen, illegale software, goedkope horloges, nepartikelen, medicijnen, porno en andere sexartikelen. Het internet biedt gemak en een bepaald niveau van anonimiteit aan mensen die voor illegale of lastig te verkrijgen spullen willen betalen. Het is een zwarte markt en spam is een conventioneel middel om een gewillig publiek van miljoenen mensen te bereiken die via spam producten aanschaffen." De meeste mensen die gespamverteerde spullen kopen doen dit meerdere keren, wat zou aantonen dat het een gewoonte voor mensen wordt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.