"Ons leven is veel belangrijker dan hoe we gecontroleerd worden", aldus een Amerikaanse vliegtuigpassagier die geen problemen met de bodyscan heeft en hij is niet de enige. Ook in de Verenigde Staten leidt het gebruik van de bodyscan tot verhitte discussies, maar de meeste reizigers zouden hier geen probleem mee krijgen. "Wat reizigers opgeven aan privacy krijgen ze terug in veiligheid", zo schrijft persbureau Associated Press. De Amerikaanse Transportation Security Administration (TSA), belast met de beveiliging van vliegtuigen en vliegvelden, heeft inmiddels 150 bodyscanners besteld die het begin dit jaar wil uitrollen.
Schaamstreek
"Als het een heel vliegtuig met mensen beschermt, wie kan het dan wat schelen als ze m'n tiet of wat dan ook zien", aldus een 62-jarige passagier. Een woordvoerster van de TSA laat weten dat het agentschap samen met de leverancier van de bodyscanners en privacyvoorstanders heeft samengewerkt met het ontwikkelen van software die gezichten en de schaamstreek onherkenbaar maakt. Daarnaast zijn passagiers niet verplicht om zich via de bodyscan te laten scannen, maar moeten dan wel een grondige fouillering door.
Op het vliegveld van Salt Lake City zou sinds maart, toen de machines werden geïnstalleerd, minder dan 1% van de reizigers bezwaar tegen de bodyscan hebben gemaakt. Afgelopen dinsdag gingen er zo'n 1900 mensen door de scanner en kozen slechts drie mensen voor een fouillering. De Republikeinse afgevaardigde Tom McClintock vraagt zich af of de bodyscan klakkeloos bij kleine kinderen en oma's moet worden ingezet. McClintock ondertekende een voorstel dat de bodyscan voor primaire screenings verbiedt, maar de Senaat moet zich hierover nog buigen. De bodyscan is mogelijk in strijd met de grondwet als het om "onredelijke doorzoekingen" gaat. "Er is geen praktisch verschil tussen een bodyscan en in een kamer worden getrokken waar je je moet uitkleden", aldus de politicus.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.