Spammers die moeite hebben met het opzetten en onderhouden van hun eigen botnet, kunnen tegenwoordig bij tal van spamproviders terecht. Een van die providers is de Russische SET-X Corporation, die klanten voor slechts 2000 dollar per maand meer dan een miljoen spamberichten per dag garandeert. Het meer dan vijfduizend grote botnet dat hiervoor wordt gebruikt, zou 5000 tot 7000 e-mails per minuut kunnen versturen. Het verlenen van spamdiensten staat nog in de kinderschoenen, de opzet moet ervoor zorgen dat nieuwe partijen zich met het spammen gaan bezighouden.
SET-X zorgt hiervoor door alles uit handen te nemen en krijgt daarom de benaming 'one stop spamming shop'. Het heeft vier mensen in dienst die continu bezig zijn met het updaten van de malware binaries, wordt elke dag het botnet uitgebreid, kunnen klanten "verse" e-mail databases per land voor gelokaliseerde spamcampagnes gebruiken en worden zowel verzamelde e-mailadressen als adressen van gratis webmail providers moeiteloos in de spam templates geïntegreerd. De Russische provider biedt tevens een lage ' total cost of ownership' en garandeert een uptime van 99% omdat de bots de commando's van dynamische secondary servers krijgen, waardoor de centrale server buiten schot blijft.
Gebruiksvriendelijk
Naast de infrastructuur beschikt SET-X ook over een uitgebreide database van e-mailadressen, bestaande uit de adressen van 16 miljoen Russische, 118 miljoen Amerikaanse en 49 miljoen Europese burgers. Bedrijven die nieuwe afzetmogelijkheden zoeken hoeven naast de infrastructuur en adressen ook niet over enige technische kennis te beschikken. De webinterface waarmee de bots te bedienen zijn zou flexibel, gebruiksvriendelijk en toegankelijk zijn en uitgebreide statistieken bevatten.
Loopt de spamcampgne niet naar wens, dan bestaat de mogelijkheid om een "spam engineer" in te huren die meer bots ter beschikking stelt en persoonlijk advies geeft om de campagne te optimaliseren en spamfilters via de ingebouwde real-time blacklists te verslaan. "Spam zal voorlopig nog niet verdwijnen, zeker niet als het gehele proces dat de nodige tijd en middelen kostte, door managed service providers wordt geleverd, wiens web interfaces erg lijken op die van anti-spam appliances," zegt beveiligingsonderzoeker Dancho Danchev. Hij verwacht dat de markt voor spamproviders zich verder zal ontwikkelen en er meer concurrentie tussen de aanbieders zal plaatsvinden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.