image

Vertrouwen in OV-chipkaart opgezegd

maandag 22 september 2008, 16:15 door Redactie, 6 reacties

De grote consumentenorganisaties vinden dat de OV-chipkaart reizigers in de huidige vorm meer na- dan voordelen biedt. ROVER, ANWB, CG-Raad, de Consumentenbond, Viziris en LSVb trekken zich dan ook per direct terug uit het overleg rond de chipkaart. De organisaties hebben er geen vertrouwen meer in dat de nadelen van het elektronisch vervoersbewijs nog omgezet zullen worden in voordelen, waardoor verder praten zinloos is. De organisaties roepen staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat op om de invoering van de chipkaart op te schorten.

Toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat Peijs heeft eind 2005 aangegeven dat voor de invoering van het systeem draagvlak onder reizigers onontbeerlijk is. Zij deed dit tijdens het congres waarop de consumentenorganisaties hun 11 eisen voor de invoering van het elektronisch vervoersbewijs bekendmaakten. Reizen met het openbaar vervoer mag door de invoering niet duurder worden, is een van de belangrijkste eisen. Een duidelijke keuze voor een duaal systeem en voor een chipkaart waar reizigers voordeel bij hebben zijn voor de consumentenorganisaties voorwaarden voor het heropenen van het overleg.

Privacy en kosten
Na vier jaar overleg hebben de consumentenorganisaties de balans opgemaakt en zijn tot de conclusie gekomen dat verder praten geen zin heeft. Knelpunten rond de ov-chipkaart, zoals de prijs van de kaart, privacy en praktische problemen rond overstappen, zijn nog steeds niet opgelost. Ook een duaal systeem, waarbij het elektronisch en papieren vervoersbewijs naast elkaar blijven bestaan, is nog steeds niet gegarandeerd. De consumentenvertegenwoordigers pleiten al geruime tijd voor een dergelijk systeem. Wanneer de chipkaart zijn reisgemak waarmaakt, zal de consument hier vanzelf op overgaan, zo redeneren zij.

Niet alleen biedt de OV-chipkaart reizigers geen voordelen, het lijkt er zelfs op dat het elektronische kaartje de consument alleen maar nadelen biedt. Afgelopen jaar bleek de chip op de OV-chipkaart te kraken. De voortdurende stroom van nieuwe problemen en het niet oplossen van eerdere problemen heeft ervoor gezorgd dat de consumentenvertegenwoordigers de hoop op een goede afloop hebben verloren.

Reacties (6)
22-09-2008, 16:30 door Anoniem
Eindelijk! Die kaart in zijn huidige vorm is een gevaar voor je bankrekening plus voor je privacy. Het was gewoon wachten op het verliezen van een cdrom of het vergeten de beveiliging weer aan te zetten na een onderhoudsbeurt. En het ging weer zoals altijd bij dit soort projecten. Men is zo verliefd op zijn eigen bedenksel dat men de kritiek niet wil horen. Dus dendert men door. Tot ergens iets breekt. Vijf jaar weggegooid. Eigen schuld. Wel duur voor de burger.
22-09-2008, 16:33 door Anoniem
en dan te bedenken dat dit project tot nu toe al ruim 1 miljard!!!! euro heeft gekost.
22-09-2008, 17:28 door Anoniem
Door Anoniemen dan te bedenken dat dit project tot nu toe al ruim 1 miljard!!!! euro heeft gekost.
En reken maar dat dat geld terug verdiend moet worden. Dus goedkoper dan de huidige mogelijkheden zal het nooit worden. Zeker op de langere termijn zullen de tarieven flink verhoogd worden.
22-09-2008, 19:57 door rob
Door Anoniemen dan te bedenken dat dit project tot nu toe al ruim 1 miljard!!!! euro heeft gekost.

Je zult zien dat dat helaas het argument zal zijn om het alsnog door te drukken...
23-09-2008, 12:23 door Anoniem
...en dan te bedenken dat dit systeem al jaren in Zuid-Oost Azie naar volle tevredenheid draait.
Daarom is deze 'mislukking' tragisch voor de consument te noemen en zijn deze vragen gewettigd:
- bestaat er nu ergens of in theorie wel een onfeilbare OV-kaart?
- zo ja, wat gaat het dan kosten?
- zo neen, waarom lukt het dan wel in Azie?
23-09-2008, 20:08 door Anoniem
Door Anoniem...en dan te bedenken dat dit systeem al jaren in Zuid-Oost Azie naar volle tevredenheid draait.
Daarom is deze 'mislukking' tragisch voor de consument te noemen en zijn deze vragen gewettigd:
- bestaat er nu ergens of in theorie wel een onfeilbare OV-kaart?
- zo ja, wat gaat het dan kosten?
- zo neen, waarom lukt het dan wel in Azie?


er draaien in meerdere landen meerdere vergelijkbare systemen, maar nergens het exact hetzelfde systeem, waarom zijn ze het anders nog aan het ontwikkelen? dan neem je het bestaande systeem toch gewoon over en klaar?
veel van deze systemen gebruiken de mifare classiec chip, en die chip is het probleem, die chip is gewoon niet geschikt voor deze toepassingen, of niet meer geschikt voor deze toepassing, de beveiliging was 10 jaar terug ruim voldoende, maar nu niet meer...

er zijn wel andere oplossingen, maar die worden meestal op veel kleinere schaal gebruikt, en door maar 1 bedrijf, hier in nederland hebben we met bus trein tram en metro te maken, en in totaal minimaal 4 a 5 verschillende bedrijven die allemaal met elkaar samen moeten werken.

wat ook nog een grote factor is is de starre politiek in nederland, in china heeft men in een jaar tijd besloten dat er magneettreinen moesten komen, en een jaar later reden ze (alhoewel, zweefden ze)
hier in nederland hebben we eerst 4 jaar nagedacht over of we een magneettrein zouden nemen, en toch maar niet doorgegaan, geen zuiderzeelijn enz, een miljoenenvretende betuwelijn en ga maar door, in plaats van eens een gok te nemen werkt en denkt met veel te vaak maar in 1 richting, net als met deze ov kaarten, blijf veilig tussen de oude aangegeven lijnen en je zit altijd veilig?

of je loopt oplaatst jammerlijk achter, dat is het risico...
we denken nu een 10 jaar verouderd systeem even in te voeren, en dat gaat niet werken
(en dat nog los van privacy, veiligheid en de toenemende reiskosten door wegvallen van retourtickets enz)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.