image

Column: Niet lullen maar poetsen ©: rijbeWIJS

donderdag 6 september 2001, 10:39 door Redactie, 11 reacties

Wat is dat voor geneuzel??? Een rijbewijs?


Inleiding

De normale weg lijkt heel erg makkelijk te
gebruiken. Als je er echter over nadenkt dan blijkt dat je eerst hebt
moeten leren om je evenwicht te bewaren als je loopt (op de leeftijd van
ongeveer 12 maanden) daarna als je fietst (tussen de 3 en 5 jaar). Het
vinden van dit evenwicht (dat uiteindelijk tussen onze oren zit) is voor
het merendeel van de bevolking voldoende om van de normale weg gebruik te
maken.
Op latere leeftijd werden we geconfronteerd met meer regels.
Verkeersregels.
Zonder de bescherming van pa of ma naar school
fietsen. En zorgen dat je ook nog aankomt. Op de lagere school kreeg je verkeersles, later werd je door je
ouders er toe aangezet om je autorijbewijs te halen. Dat was immers

beter voor je toekomst.

In deze tijd blijkt echter dat een bekwaamheidsbewijs voor computers
belangrijker is geworden dan een rijvaardigheidsbewijs voor een auto (een
van mijn beste vrienden houdt zich al 30 jaar staande in dit turbulente
leven met alleen de elektronische snelweg aan zijn voeten). 
Onevenwichtig, bijna wankelend, bewegen we ons over de nieuwe wegen die
het internet voor ons heeft geopend. Als we echter iets verder kijken dan
blijkt dat de regels die ons houvast kunnen geven niet zo moeilijk zijn.
Eigenlijk heeft het veel te maken met het gebruiken van je boerenverstand
en iets minder met leren van regels. Ons boerenverstand hebben we
allemaal.  En je bent nooit te oud om iets te leren.
Hieronder een chronologisch overzicht van het ontstaan van het
internetrijbewijs en mijn (onverbloemde) mening.
Historie

De overeenkomsten tussen het verkeerswegennet en het internet (of
eigenlijk het world wide web, het wereldwijdeweb, oftewel Web)
wordt door het CERN (de organisatie die het Web heeft uitgevonden)
geïntroduceerd (misschien ook wel niet, maar ja). In publicaties van

jaren
geleden zijn zelfs de verkeersborden te zien.
Ericsson maakt in een film uit
1999
de analogie tussen het verkeer en het internet compleet in een
prachtige animatiefilm over IP pakketjes die vermomd als vrachtwagen hun
weg zoeken van computer naar computer (aan de Nederlandse vertaling van
deze film wordt door
ondergetekende ondertussen gewerkt).
De Cursor publiceert op
12
december 1999
het bericht dat Robert Cailliau (wie
is dat nu weer zult u denken ... een mede-uitvinder van het internet)
zich had uitgesproken voor het verplicht stellen van een
internetrijbewijs. Zodat we beter leren om te gaan met de
(on-) mogelijkheden van het internet.
In een

e-Zine uit 1999
(een wat? ...) wordt (zover ik kon vinden) een eerste
maal commentaar gegeven op het voorstel van een rijbewijs voor internet.
Het commentaar? "Voor tv kijken en radio luisteren heb je toch ook geen
rijbewijs nodig!".
Het internet management team (wie?) laat
in het
eerste kwartaal van 2000
"het digitaal rijbewijs" het leven zien. De
ingangsdatum waarop dit bewijs verplicht zou moeten worden (1 april 2000)
geeft echter te denken over de uiteindelijke bedoelingen. De test valt
mee, ik slaag direkt met vlag en wimpel.
Op Gamers.nl wordt de knuppel in het hoenderhok gegooid door Joran
Polak. In zijn column "Sorry, u bent gezakt" uit
februari 2001 vertelt
hij "De overheid zou hier toch wat daadkrachtiger uit de hoek
moeten komen"
. Daadkrachtiger. De overheid houdt zich echter
alleen bezig met het aanleggen van nieuw asfalt. En niet met het opstellen
van regels.
Ondergetekende veroorzaakt een discussie op Security.nl met zijn column
"Paspoort voor internetgebruikers". Het is dan
eind juli 2001.
In dezelfde maand valt in het PVA "Het MKB in de digitale delta" te
lezen dat de overheid zich (met betrekking tot de promotie van het
internet bij het MKB) primair richt op het creëren van goede
randvoorwaarden en het wegwerken van marktimperfecties. Verder is er te
lezen dat er een campagne wordt gestart:

Campagne internet en veiligheid

De aandacht voor beveiliging moet zo langzaam maar zeker ook bij de
gebruiker worden bevorderd. Om dat te bewerkstellingen zal de overheid
waarschijnlijk in de loop van 2001 een campagne rond het thema internet en
veiligheid starten om gebruikers beter bekend te maken met de risico~Rs
op het gebied van informatiebeveiliging
, maar ook met de oplossingen
die hem daarvoor ter beschikking staan. De primaire verantwoordelijkheid
voor de campagne ligt bij de ministeries van Economische Zaken en Verkeer
en Waterstaat.

Twee zaken vallen hierin op: ten eerste lijkt men zich bij het ministerie
nu pas druk te maken over de gebruikersrisico's, ten tweede lijkt
de grammatica controle van de tekstverwerker die op het ministerie wordt
gebruikt defect........ Ik leg alvast de domeinnaam "internetrijbewijs.nl" vast.
Phons Bloemen schrijft
in augustus 2001
zijn column "Klakkeloze Dubbelklikker". Er wordt niet gesproken over een
rijbewijs, maar wel over de verantwoordelijkheid van de gebruiker. Eerder
dat jaar (in
maart
om precies te zijn) schrijft hij al dat de rol van ISP's met
betrekking tot het opvoeden van gebruikers wel eens anders zou mogen.
Peter Lievense schrijft in de Automatiseringsgids in

augustus 2001
een opiniestuk over het verplicht stellen van het opdoen
van basis vaardigheden rondom het internet. De reakties van het publiek

een week later
liegen er niet om.
In Nieuw-Zeeland gaan ze nog iets verder. Door een uitbreiding (augustus
2001
) van de computercriminaliteitswet aldaar lijkt het erop dat men
argeloze gebruikers die een virus rondsturen roekeloosheid kunnen
gaan verwijten. Dit alles dankzij de enorme media aandacht die er is voor
het fenomeen virussen. Simpel beredeneerd zou men kunnen zeggen dat
een eindgebruiker het ondertussen wel zou moeten weten.
Over een internetrijbewijs (of digitaal rijbewijs) en de
verantwoordelijkheid van de gebruiker op het internet wordt dus veel
gesproken.

En de overheid dan? Doet die niets?


In 1997 wordt (da's dus vroeger dan ik dacht) voor de eerste maal
(openbaar) gesproken over een digitaal rijbewijs (volgens overheid.nl). In

september 1997
wordt tijdens een algemeen overleg het volgende gezegd
"Omdat 80% van de jongeren die op de arbeidsmarkt komen met een
computer te maken krijgen, moeten de jongeren in het onderwijs vertrouwd
worden gemaakt met de computer. Zij moeten als het ware een digitaal
rijbewijs behalen, waarmee zij zijn voorbereid op de wereld waarin ICT een
grote rol speelt
."
In de toelichting op de begroting uit

oktober 1997
van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen wordt vastgesteld: "In de komende jaren wordt veel
geïnvesteerd in hardware, (interne) netwerkverbindingen, software,
scholing en in de ontwikkeling van een digitaal rijbewijs
."

November 1997
laat ons lezen dat "In elk geval worden ROC~Rs die
opleidingen op het niveau van Digitaal Rijbewijs aanbieden betrokken.
Informatie over de inhoud van het Digitaal Rijbewijs is bij deze brief
gevoegd
."
Een jaar verder, in

november 1998
wordt in de derde voortgangsrapportage "ICT en
onderwijs" het digitaal rijbewijs weer genoemd: "De Nederlandse variant

daarvan, het Europees Computerrijbewijs (ECR), wordt thans uitgetest in
een aantal ROC~Rs en in een lerarenopleiding. Deze proeffase vindt plaats
met financiële ondersteuning vanuit het innovatieprogramma BVE2000.
Wanneer deze testfase goed uitpakt, dan zal bredere implementatie
plaatsvinden: het is dan voor burgers mogelijk zich in de vorm van het
Europees Computerrijbewijs een bewijsstuk te verwerven voor opgedane
competenties in het gebruik van de personal computer. Zo~Rn rijbewijs kan
voor volwassenen een belangrijke stimulans zijn om vertrouwd en vaardig te
raken in de omgang met de computer".

In 2001 wordt er weer meer gesproken over het digitaal rijbewijs.

In februari
wordt er door mevrouw Barth (PvdA) aan gerefereerd tijdens
een vergadering van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen. En blijkt dat we in Nederland toewerken naar een digitaal
rijbewijs voor het onderwijs.

Het Digitaal Rijbewijs


Het Digitaal Rijbewijs Onderwijs (DRO) wordt in Nederland
opgezet. De nadruk ligt op het verschaffen van een gemeenschappelijke
basis voor het lesgeven in ICT gerelateerde onderwerpen op scholen
.
Vanaf mei 2001 zijn
14 toetscentra operationeel. Het Digitale Rijbewijs Onderwijs bestaat uit
5 modulen. Het volledig Rijbewijs gaat f 275,00 inclusief BTW kosten. Maar
dan mag je wel lesgeven en wie wil dat nu niet? (Voor wie de
toetsingslijst wil zien: Hoe een

computer te besturen
,

tekstverwerken
,

hoe te communiceren en informatie te zoeken
,

informatie verwerken en presenteren
en
hoe ICT op
school wordt ingezet
. Inderdaad, er wordt met geen woord gerept over
verkeersregels
....).

Er is toch een Europeesch Computer Rijbewijs?


Vanaf Juni 2001 biedt de organisatie "The
International Computer Driving License
" in samenspraak met het "European
Computer Driving License
" de internationale versie aan van het
Europeesche Computer Rijbewijs. Al deze trainingen zijn gericht op het
verkrijgen van een gefundeerde hoeveelheid kennis over computers en haar
toepassingen, specifieker gezegd: met het verkrijgen van een baan
voor ogen.

Tot slot


De ontwikkelingen rondom het digitaal rijbewijs zijn dus tweeledig:
men wil aan kunnen tonen dat we kwalitatief goede
rij-instructeurs hebben, daarnaast kan een weggebruiker aantonen dat deze
de rijvaardigheidstoets met goed gevolg heeft doorstaan.
Het is jammer dat deze ontwikkelingen zich tot nog toe niet vertaald
hebben in een plan dat mensen die het internet op gaan (gewoon om te
browsen en wat te e-mailen en misschien wat te kopen) in kleine stappen wegwijs maakt
en op de hoogte stelt van de daar geldende regels. Het feit dat
het Amerikaanse Ministerie van Justitie een dergelijke pagina al in
februari
1999
had maakt dit des te schrijnender.
De maatschappelijke discussie die nu ontstaan is richt zich onder
andere op de verantwoordelijkheid van ISP's. Een groot aantal ervan heeft
ondertussen besloten om over te gaan tot het controleren op virussen van
de e-mail van hun gebruikers. De meningen hierover zijn verdeeld; ik weet
ook niet of de (mogelijke) schending van de privacy die hiermee gepaard
gaat de extra bescherming die het geeft wel waard is.
De toekomst zal het in ieder geval leren. Nu wij nog.
September 2001

Leon Kuunders
Reacties (11)
06-09-2001, 11:27 door sjonniev
Het wordt tijd om mensen die het niet weten en/of het niet interesseert dat hun PC een besmettingsbron is, daarop te gaan aanspreken.
Gewoon: "Ik heb een virus van jou ontvangen, jij probeert mij te besmetten, dat is computervredebreuk, de KLPD is al onderweg. Je mag ook nu 200 piek overmaken, per opgestuurd virus, dan trek ik de aanklacht in.".

Als winkeliers dat mogen...

Of anders een worm, die besmette PC's opsnort en daar netjes de (outlook)adresboeken van verwijdert... :D
06-09-2001, 14:57 door hzlz
Suggestie: Laat kinderen online een rijbewijs aanschaffen na een testje. Volgens mij heb je dan aangetoond een braaf e-consument te zijn geweest. Als de test ingaat op viri, fraude, hacking en privacy, dan zijn we een heel eind :)
06-09-2001, 15:19 door Anoniem
Kinderen on-line een test laten afleggen, goed idee. Misschien beter idee om de ISP's de aspirant klanten grondig te informeren en desnoods inderdaad een testje te laten maken ?

De meeste ellende komt toch echt van enthousiaste blindklikkers met een lage vervelingsdrempel die (meestal op hun werk trouwens) een 'beetje internetten' volgens mij. "Oh, attachment, kicken..wat is het >click click<" enzo.
06-09-2001, 17:53 door Anoniem
Doet me denken aan gelijksheidsbeginsel.

Waarom wordt een stuk infrastructuur zoals een netwerk der netwerken zo misbruikt door allerlij partijen?

Een rijbewijs om te mogen netwerken is natuurlijk grootste onzin, omdat dit makkelijk te realiseren, en uiteraard te controleren is, moet het dit maar ingevoerd worden?

Laat men eerst eens orde op zake stellen op infrastructuren waar daadwerkelijk mensen gewond, danwel doodgaan.

Stuur iedereen met een rijbewijs op een herhalings examen b.v.

Pak daarna de minder gevaarlijke infrastructuren aan.

Zoals akoestische communicatie infrastructuur, laat mensen een examen doen voor verbale communiceren, iedereen zonder een bewijs daarvoor is uitgesloten van verbale communicatie.

Pak daarna telefonie aan, iedereen die niet tot 10 kan tellen, en niet over verbale communicatie bewijs beschikt, mag niet meer bellen.

Pak daarna de post infrastructuur aan, iedereen die niet netjes kan schrijven, bommen en andere brandgevaarlijke stoffen per post verzend, mag hieraan niet aan deelnemen.

Indien je over bovenstaande bewijzen beschikt, en je daarna ook een bewijs van goed gedrag kan tonen, en door screening van overheid komt, komt in aanmerking om internet rijbewijs examen te mogen afnemen.
Overigens worden deze rijbewijzen alleen afgegeven nadat men DNA materiaal, plas, poep, bloed en vinger + iris print hebben afgegeven. (voorzover dit niet bij de miljoen mensen behoort waar overheid nu al zonder toestemming deze materiaal heeft afgenomen en gearchiveerd).

Maar goed, legitimeren van het beperken van mensenlijke vrijheden is natuurlijk het streven van iedereen.
06-09-2001, 18:56 door Anoniem
Yep, helemaal mee eens..een rijbewijs is onzin. Controle op internetgebruik is onzin.(tenzij de situatie dat vereist, zoals op scholen, bibliotheken en sommige internetcafe's)
Maar dat neemt niet weg dat grondige info over hoe inherent onveilig het 'net' is voor een onervaren gebruiker ERG HARD nodig is..

(Sommige sysads kunnen trouwens ook wel een cursursje gebruiken btw :-))

Groets :-)
08-09-2001, 00:17 door Anoniem
Het is jammer dat deze ontwikkelingen zich tot nog toe niet vertaald hebben in een plan dat mensen die het internet op gaan (gewoon om te browsen en wat te e-mailen en misschien wat te kopen) in kleine stappen wegwijs maakt en op de hoogte stelt van de daar geldende regels. Het feit dat het Amerikaanse Ministerie van Justitie een dergelijke pagina al in februari 1999 had maakt dit des te schrijnender.

Een pagina met gedragsregels bestaat allang. Wanneer je een account neemt bij een provider conformeer je je daaraan:
http://www.xs4all.nl/netpolitiek/netiquette.html#net

In het hele stuk heb ik nog geen enkel argument gelezen wat een internetpaspoort rechtvaardigt. Eerst wordt gesproken over vaardigheid. De gemiddelde jongere vanaf 13 jaar of zelfs nog jonger heeft tegenwoordig meer kennis van internet dan wat je met zo'n internetpaspoort kunt afdwingen.
Daarna wordt gesproken over verantwoordelijkheid (virusverspreiding). Dat is een kwestie van een virusscanner en firewall installeren waar je ook op gewezen wordt.
http://www.xs4all.nl/helpdesk/algemeen/veiligheid.html
Daarnaast is onveiligheid een continue proces aangezien er steeds creatieve geesten bezig zijn nieuwe ellende te verzinnen. Dat kun je niet afvangen met een internetpaspoort.
De conclusie moet dan ook zijn dat een nieuwe internetgebruiker de webpagina over netiquette en veiligeheid even doorleest en dat een internetpaspoort grote kolder is.
08-09-2001, 16:31 door Moonpops
Een pagina met gedragsregels bestaat allang. Wanneer je een account neemt bij een provider conformeer je je daaraan: http://www.xs4all.nl/netpolitiek/netiquette.html#net
Netiquette regels bestaan inderdaad al heel lang. Je kunt ze o.a. bij het IETF opvragen: [url=http://www.ietf.org/rfc/rfc1855.txt]rfc1855 uit 1995[/url]. Deze regels zijn opgesteld voor de z.g. "newbies", mensen die geen kennis hebben van de cultuur van het internet en van netwerk protocollen. Door Arlena Rinaldi van de Florida Atlanta University zijn in 1998 de Netiquette regels vastgelegd. Een nederlandse vertaling ervan is te vinden op de pagina's van [url=http://web.inter.nl.net/users/Maurice.Makaay/netiquette/netiquette.txt]Maurice Makaay[/url]. Ook het [url=http://www.nlip.nl]NLIP[/url], de nederlandse vereniging van ISP's, verwijst naar deze regels vanaf hun website. Sterker, ze hebben ze een prominente plaats op hun website gegeven. Rechtstreeks vanaf de hoofdpagina te bereiken. Hun vertaling en bewerking van de RFC uit 1995 blijft echter steken op de introductie. Heel erg typerend. De pagina is gemaakt in maart 2001 en schijnbaar heeft niemand tot nu toe gereageerd op het feit dat ze alleen praten over deze internet-verkeers-regels en ze niet laten zien. Jammer van al het werk dat ze er in hebben gestopt.

Als je de lijst met aangesloten providers naloopt en bij elk van hen op zoek gaat naar de prominente plaats die deze regels zouden moeten innemen op hun home-page, dan kom je bedrogen uit. Ja, er zijn providers die er wel naar verwijzen, of ze integraal opnemen. Het merendeel heeft echter andere prioriteiten.

Hoeveel "newbies" zouden bij de aanschaf van een computer worden gewezen op het bestaan van deze regels? Moeten ze er zelf naar op zoek? En wie kan die regels dan vinden? En wie leest die regels dan? Wie leest er ueberhaubt een handleiding? Waarom bestaat het acroniem RTFM???

In de Netiquette regels staat onder andere te lezen dat het essentieel is dat elke gebruiker op het Internet zijn/haar eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van services, sites, systemen en personen draagt. De gebruiker is uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor zijn/haar acties op het Internet. En dat klopt. Net zoals elke nederlander geacht is de wet te kennen. Pure onwetendheid is geen excuus en wordt afgestraft. Iemand die besmet wordt met een virus en daardoor al zijn bestanden kwijt raakt? Eigen schuld, dikke bult. Ga maar lekker in je eigen sop gaar koken. Maar val iemand anders er niet mee lastig.

Daarna wordt gesproken over verantwoordelijkheid (virusverspreiding). Dat is een kwestie van een virusscanner en firewall installeren[url=http://www.xs4all.nl/helpdesk/algemeen/veiligheid.html] waar je ook op gewezen[/url] wordt. <... snip...> Daarnaast is onveiligheid een continue proces aangezien er steeds creatieve geesten bezig zijn nieuwe ellende te verzinnen. Dat kun je niet afvangen met een internetpaspoort.
Met betrekking tot het verspreiden van virussen ben ik het niet eens met het feit dat dit _alleen_ met een virusscanner opgelost zou kunnen worden. Dit is pertinent niet het geval. Een virusscanner is middels heuristische technieken (heuristiek: de wetenschap die langs methodische weg tot vondsten of ontdekkingen leert komen, m.a.w. een techniek waarmee wordt gekeken naar verdachte patronen in bestanden) in staat om veel ellende te voorkomen, maar niet alles wordt daarmee afgevangen. Creatieve geesten zullen inderdaad nieuwe technieken blijven verzinnen waarmee ellende wordt veroorzaakt. Een virusscanner kan dit ultimo niet tegenhouden. De gebruiker zelf echter wel. Het instellen van een internetrijbewijs zorgt voor een verplichting richting eindgebruiker zich de regels eigen te maken. En verzorgt aldus een betere beveiliging dan de virusscanner.

De conclusie moet dan ook zijn dat een nieuwe internetgebruiker de webpagina over netiquette en veiligeheid even doorleest en dat een internetpaspoort grote kolder is.
Geweldig goed plan. Weet je wat? We sturen morgen een e-mail naar alle nederlanders waarin we ze wijzen op het bestaan van deze regels en het feit dat ze dat even moeten doorlezen. Om een warm-onderbuik-gevoel te creëren vertellen we erbij dat ze dan goede Netizens zijn en dat ze, als ze aan de kassa van de McDonalds kunnen aantonen dat ze de Netiquette regels machtig zijn, een tweede BigMac voor de helft van de prijs krijgen. Gesponsord door het Ministerie van Onderwijs. Succes verzekerd en tegen minimale kosten ook nog.

Zonder gekheid. Ik ben het eens met je mening dat alles al geschreven is en de regels voorhanden zijn. Normen en waarden, goed fatsoen, verantwoordelijkheid, rekenschap afleggen. Het hoort er allemaal bij. Lees bijvoorbeeld maar eens [url=http://www.salon.com/news/col/vincent/2001/09/06/sharks/index.html]deze column van Norah Vincent[/url], waarin ze schrijft dat "The reproductive risks an individual takes out of sheer arrogance and brass end up costing the taxpayer, who, like it or not, must come to the rescue". En dat is waar het uiteindelijk om gaat.

Een vriendelijk verzoek is niet voldoende. De historie bewijst dit. In de begindagen van het internet was er een persoonlijke overtuiging bij de Netizens om de regels te kennen en te volgen. De groei van het internet heeft de diversiteit in gebruikers enorm gestimuleerd. Inherent eraan verwaterde de naleving van de regels, eenvoudigweg omdat niemand ze meer kent/danwel leest/of weet waar ze te vinden zijn/en toch niemand controleert.

Een rijbewijs heeft als reden mensen te leren hoe ze moeten rijden. Niet waarheen en met welke intentie. Primaire reden voor de overheid om geen bepalende regels voor het internet vast te leggen is het feit dat ze de e-conomische ontwikkelingen aldaar niet wil belemmeren. Nu de conclusie gerechtvaardigd is dat de volledige dot-com e-conomie op haar bevallige gat ligt wordt het tijd om dit standpunt te herzien.
11-09-2001, 10:32 door hzlz
Ik zat zojuist in de tram. Naast me zat een oude man te lezen. De titel zijn boek was 'Het Europees Computer Rijbewijs'.

Wetende van deze discussie vroeg ik hem waarom hij dit boek aan het lezen was. Hij vertelde dat hij op weg was naar zijn klasje met asielzoekers die hij leerde met computers om te gaan.
Hiervan kreeg ik een warm gevoel ...

€0,02 PRAKTIJKGEVAL
11-09-2001, 11:43 door Anoniem
Originally posted by hzlz
Ik zat zojuist in de tram. Naast me zat een oude man te lezen. De titel zijn boek was 'Het Europees Computer Rijbewijs'.
€0,02 PRAKTIJKGEVAL

De inzet van de oude man is zonder meer lovenswaardig. Het bevestigt wel mijn vermoeden dat de hang naar een internet paspoort voornamelijk leeft bij de oudere generatie. (Reacties graag wel to the point en niet emotioneel zoals eerder in deze thread).
13-09-2001, 13:23 door Anoniem
Originally posted by eisbaer


Een pagina met gedragsregels bestaat allang. Wanneer je een account neemt bij een provider conformeer je je daaraan:
http://www.xs4all.nl/netpolitiek/netiquette.html#net


Helaas zijn er steeds meer providers die klachten over het overtreden van dit soort regels gewoon negeren. Hoeveel zin heeft dit dan nog?

Jeroen
20-12-2001, 12:41 door HyBriD VorTeX
Mijn praktijk ervaringen leren dat de gemiddelde MKB / Thuis Gebruiker van +/- 30 en ouder geen enkel idee heeft van Internet, laat staan wat Windows nu precies allemaal is.

Als ze de power knop vinden en de PC kunnen aanzetten zijn ze in de 7e hemel.

Dat is op zich niet zo erg, maar als je het wilt uitleggen moet je letterlijk bij A beginnen.
Na 5 zinnen krijg je veelal het commentaar:

"Ik snap er geen ruk van, ik bel u wel als ik iets niet weet..."

Geeft ze eens ongelijk, het wordt letterlijk door de strot gedouwd, dat Internet.
MSN? E-MAIL?" Ik bel wel even..."

Een cursus ben ik het helemaal mee eens, maar vergeet niet dat velen "daar de tijd niet voor hebben". (Of zin)

Al met al is 'het rijbewijs' lariekoek voor prutsers.
Geen hond die zich eraan houd, kijkt maar eens op de A1 oid tijdens de spits.

Een gericht cursus boekje met opsommingen, niet langer dat 3 a4tjes tops bij aanschaf van 'internet' of een computer moet het doen. Hierin moet Interesse gecreëerd worden en in grove lijnen defensies weergegeven worden (virus scanner) een firewall is lariekoek, die worden door beginners toch verkeerd ingesteld, als ze al ingesteld worden.
(Een firewall ; 'ken je dat eten?' of 'dan smelt me computer, en het is al zo warm hier)

Doe mij maar een cursus boekje, kort, overzichtelijk een beetje beangstigend naar de portemonnee wijzen.
Daar gaat het immers allemaal om.

"Virusscanners moeten gratis worden!" (jaja.... en dan?)

tot noch toe, vertrouwd men op de service en consultancy providers... als wij ons werk goed doen... komt het allemaal wel op z'n pootjes terecht.


Groeten, HJ, secyber.net

straks wordt je surf snelheid nog gecontroleerd.....
of het aantal uur achter de PC voor groot rijbewijs houders..

WAAR GAAT HET OVER? Laten we met z'n allen collectief koffie drinken, lijkt me een stuk nuttiger dan dit gezwam... rijbewijs... tsk.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.