De grootste Amerikaanse internetproviders willen liever zelf regelen hoe ze het dataverkeer van hun klanten gebruiken dan dit via de wet geregeld wordt. Tijdens een hoorzitting voor het congres vroegen de ISPs om af te zien van wetgeving die het gebruik van gerichte online advertenties reguleert. Zelfregulering zou namelijk de beste manier zijn om het surfgedrag van internetgebruikers veilig te houden. De hoorzitting volgde na een reeks van "incidenten" waarbij providers via deep packet inspection het dataverkeer van hun klanten inspecteren om zo gerichte advertenties aan te bieden.
Voor privacyvoorstanders is het moeilijk te begrijpen dat providers zich hiermee bezighouden. "Deep-packet inspection is het internet equivalent van de postbode die je post leest. Ze hebben misschien verschillende redenen om je post te lezen, maar het feit blijft dat je mail wordt gelezen door de mensen wiens taak het is om het te bezorgen," aldus Gigi Sohn van Public Knowledge. "Als je de envelop voorheen aan je ISP gaf, las de ISP het adres en keek hoe hij die kon bezorgen. Nu komt aan het licht dat steeds meer ISPs de enveloppen openen, de inhoud lezen en die informatie voor hun eigen doeleinden gebruiken of doorgeven aan derden om te gebruiken."
De internetproviders denken dat een opt-in oplossing, in tegenstelling tot het automatisch in kaart brengen van ieders surfgedrag, en de mogelijkheid om abonnees zich voor het programma uit te laten schrijven, voor iedereen het beste werkt. Daarnaast moeten consumenten ook beter worden ingelicht over wat er met hun gegevens gebeurt, zegt Time Warner Cable topman Peter Stern.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.