Niet alleen chocoladerepen en zero-day exploits zijn genoeg om mensen hun wachtwoord te laten verklappen, met waardebonnen wisten onderzoekers hetzelfde resultaat te bereiken. Tijdens een straatonderzoek in het Britse Covent Harden werd voorbijgangers gevraagd hoe ze hun wachtwoorden onthouden en welke websites ze het vaakst bezoeken. Bijna de helft gaf aan geboortedatum, meisjesnaam of naam van huisdier als wachtwoord te gebruiken.
Opmerkelijk is dat dezelfde Britse bevolking in een ander onderzoek vindt dat bedrijven die vertrouwelijke gegevens verliezen hard aangepakt dienen te worden, waarbij zelfs gevangenisstraf wordt voorgesteld. Tachtig procent van de Britten vindt inmiddels dat hun persoonlijke informatie niet bij bedrijven veilig is. Verder maakt 75% zich zorgen over de hoeveelheid gegevens die bedrijven over hen verzameld hebben, ongeacht of dit offline of online is.
"Vandaag de dag hebben we allemaal een enorme digitale voetafdruk, of we dit nu beseffen of niet. Elke keer als we online shoppen, bankieren of alleen maar surfen, geven we persoonlijke informatie weg en mensen maken zich ernstig zorgen over hoe bedrijven en overheidsinstanties met die gegevens omgaan," aldus John Brigden van Symantec.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.