De meeste consumenten vinden beveiligingssoftware net zo vervelend als een bezoek aan de tandarts, het is verplicht, maar noodzakelijk. Geheugenbelasting die computers trager maakt, hoge prijzen en lange scantijden zijn de voornaamste redenen waarom mensen niet over virusscanners en soortgelijke programma's zijn te spreken. Ook vervelende pop-up berichten en lastig te gebruiken software draagt niet aan de tevredenheid bij. Bijna 30 procent van de consumenten vindt dat de meeste beveiligingssoftware niet waarmaakt wat de aanbieder belooft.
Het onderzoek dat virusbestrijder Trend Micro liet uitvoeren ontdekte verder dat beveiligingssoftware consumenten de meeste ellende bezorgt. Bijna een derde van de respondenten had het afgelopen jaar problemen met hun virusscanner of firewall gehad. Zeventien procent van de mensen wiens computer besmet raakte besloot om de harde schijf te formatteren, terwijl dertig procent geen uitweg meer zag en een nieuwe PC aanschafte. Ondanks de weerstand tegen virusscanners vindt de meerderheid dat het wel op hun thuiscomputer aanwezig hoort te zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.