Privacy - Wat niemand over je mag weten

Credit Europe print PIN code op buitenkant envelop

01-10-2008, 12:48 door RichieB, 13 reacties
Ik heb onlangs een spaarrekening geopend bij Credit Europe Bank. Ik ontving de PIN code voor mijn rekening in zo'n speciale envelop die aan de achterkant volgedrukt is met cijfers om het moeilijk te maken de PIN code te lezen door de envelop tegen het licht te houden. Allemaal heel veilig, prima zover. Ik vond het wel raar dat op de envelop links naast mijn adres een 5 cijferig getal stond afgedrukt. Mijn verbazing was dan ook groot toen na het openen van de envelop dit getal mijn PIN code bleek te zijn! De PIN code is samen met het klantnummer nodig om te online en per telefoon toegang te krijgen tot de rekening.

De klantenservice bleek op de hoogte van dit probleem. Het is een fout van de printer die optreedt bij 2 op de 1000 PIN codes die worden verstuurd. Er werden verontschuldigingen geuit en men bood aan om een nieuwe PIN code op te sturen. Het oplossen van het probleem van de printer leek niet een prioriteit te zijn.
Reacties (13)
01-10-2008, 12:54 door [Account Verwijderd]
Wat is dan nu je vraag eigenlijk? Ze hebben je gevraagd om een nieuwe pin code aan te vragen... ik denk dat dit de enige oplossing is.
01-10-2008, 13:01 door RichieB
Ik heb geen vraag, het was meer een mededeling. Ik denk overigens dat de echte oplossing is om de bug in die printer te fixen.
01-10-2008, 13:03 door [Account Verwijderd]
Ah oké, bedankt voor het melden dan ;), maar die printer kun jij helaas zelf niet fixen.
01-10-2008, 15:17 door root
dat weet je niet.
01-10-2008, 17:08 door Anoniem
Stel dat men bij je spaarrekening kan komen, dan kan men toch alleen naar je eigen, gekoppelde tegenrekening geld overmaken? Indien ze die wijzigen of je adres proberen te wijzigen zul je daar eerst nog schriftelijke corrrespondentie over ontvangen.
01-10-2008, 17:12 door Anoniem
Raar. Was het een bug of gewoon toeval? Dat de waarde die de printer afdrukt overeenkomt met de waarde van de pin. Dat klinkt als je kijkt naar de reactie van de klantenservice op zich wel waarschijnlijk.
01-10-2008, 19:01 door Anoniem
Als ik het verhaal zo lees is het geen toeval: "Het is een fout van de printer die optreedt bij 2 op de 1000 PIN codes die worden verstuurd."

Waarom krijg je een bankpas bij een spaarrkening? Om geld op te nemen, lijkt mij.De bank weet van het probleem af, maar doet er blijkbaar niks mee. Als het echt mogelijk is om geld op te nemen met deze pas vindt ik dat wel een kwalijke zaak. Reden genoeg om de rekening bij deze bank weer te sluiten en naar een bank die veiligheid wel serieus neemt.
02-10-2008, 00:40 door Anoniem
Als klant dien je geen enkel begrip te hebben voor dit soort fouten, laat staan dat je je het hoofd zou gaan breken over een oplossing. Die bank heeft kennelijk zo'n IT-afdeling die pas in beweging komt wanneer ze echt niet anders meer kunnen. Je moet dus vrezen dat ze zo ook met andere problemen omgaan. Weglopende klanten zijn de enige prikkel die kan helpen.
02-10-2008, 10:18 door Anoniem
De kans op het toevallig raden van de PIN is 1/10000 (elke cijfer heeft een kans van 1/10 om geraden te worden en omdat er 4 cijfers zijn komt dit 4 keer voor). Verwachting zou dus zijn: 10.000 keer printen om toevallig deze cijfercombinatie op je briefpapier te vinden.
02-10-2008, 18:16 door Anoniem
Door RichieBIk heb geen vraag, het was meer een mededeling. Ik denk overigens dat de echte oplossing is om de bug in die printer te fixen.
Ik ben het niet met je eens Richie.
Ik denk dat de echte oplossing is je rekening op te heffen en je geld ergens anders onder te brengen.
Je kan aan de directie van de bank in een brief aangeven waarom je dat doet.
02-10-2008, 18:35 door Anoniem
Door AnoniemAls ik het verhaal zo lees is het geen toeval: "Het is een fout van de printer die optreedt bij 2 op de 1000 PIN codes die worden verstuurd."
.

Merkwaardig dat mensen altijd gelijk blaten "het is een fout van de computer"
Computers maken geen fouten. Organisaties die hem programmeren wel. Maar ze komen er kennelijk mee weg omdat heel veel mensen dit klakkeloos als vast staand feit accepteren. Jammer hoor.
03-10-2008, 21:42 door Anoniem
Ik en mijn partner kregen bij het openen van een gezamenlijke spaar rekening bij deze bank beide 2x een pincode toegestuurd (dus 4x! ). het was dus gokken welke we moesten gebruiken.

uiteindelijk konden we met beide klantnummers en twee pincodes inloggen daarna maar gelijk gewijzigd!
04-10-2008, 14:48 door Anoniem
Het feit dat er zo onvoorzichtig met privacy gevoelige gegevens wordt omgegaan is onacceptabel.
Dataverlies is aan de orde van de dag en dit soort incidenten is een zeer slechte reclame voor bankinstellingen.
Als mij dit zou overkomen, zou ik zonder enige twijfel een brief hebben gestuurd t.a.v. de Directie en een nieuwe pas met pincode gevraagd.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.