De concurrentie tussen anti-phishingbedrijven, die voor banken frauduleuze websites uit de lucht halen, speelt phishers in de kaart. Door de opkomst van phishing zijn er gespecialiseerde bedrijven verschenen die in opdracht van banken en financiële instellingen phishingsites opsporen en met hostingproviders contact opnemen om ze op te heffen. Onderzoekers ontdekten dat deze bedrijven onderling geen informatie uitwisselen. Dit betekent dat als bedrijf A, werkzaam voor bank A, een phishingsite van bank B ziet, hij bedrijf B niet zal inlichten. Phishingsites weten hierdoor gemiddeld vijf dagen langer operationeel te zijn. Analyse van zes maanden aan gevonden phishingsites toont dat dit een enorme schadepost oplevert. De gebrekkige samenwerking zou jaarlijks 326 miljoen dollar kosten.
Onderzoekers roepen deze partijen dan ook op om beter samen te werken. Bij bijvoorbeeld anti-virusbedrijven is dit al sinds de jaren negentig van de vorige eeuw het geval. Die delen alle malware die ze aantreffen. "Met name de banken zouden van de samenwerking profiteren, en aangezien zij de rekening betalen, denken we dat zij in een positie zijn om dit beleid door te drukken," zegt onderzoeker Richard Clayton.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.