De veroordeling van twee Nederlandse tieners wegens virtuele diefstal mag dan uniek zijn, het stelen van andermans digitale voorwerpen is een van de meest voorkomende misdrijven op het internet. "De diefstal van online game wachtwoorden veroorzaakt ernstige problemen. Online game accounts bevatten data die gelijk staat aan 'virtueel geld', en het vertegenwoordigt een 'virtuele investering' van de speler," aldus Chun Feng van het Microsoft Malware Protection Center.
De marktplaats waar criminelen gestolen goederen verhandelen kent vier verschillende producten; ‘envelopes’ (gestolen account informatie), ‘stalls’ (online plekken voor het verzamelen van gestolen account informatie), Trojaans paarden voor het stelen van accountgegevens en Trojan generators voor het genereren van op maat gemaakte Trojans.
Volgens Feng houdt de groei van game-malware gelijke tred met die van het aantal online spelers en veroorzaken de aanvallen niet alleen schade voor de spelers, maar kan het ook impact op de echte geldmarkt heben. "De zwarte markt voor het stelen van online game wachtwoorden veroorzaakt een escalerend gevecht tussen virusbestrijders en spel ontwikkelaars." De onderzoeker, die in dit rapport uitgebreid in gaat op de zwarte markt, ziet in het beschermen van virtuele goederen grote uitdagingen liggen, zowel voor anti-virusbedrijven als de politiek.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.