image

Australische ISP wil internetfilter saboteren

zaterdag 15 november 2008, 09:14 door Redactie, 11 reacties

De strijd tegen een verplicht internetfilter dat de Australische overheid wil instellen stuit op steeds meer weerstand, waarbij één ISP van plan is het project te "saboteren". Het plan om al het internetverkeer "Down under" te censureren verscheen vorig jaar. Providers moeten een blacklist van de Communicatie en Media Autoriteit implementeren (ACMA). ACMA beweerde dat consumenten het filter konden uitschakelen. In oktober werd duidelijk dat dit slechts gedeeltelijk waar was.

Er komen namelijk twee blacklists, eentje voor materiaal dat de Australische overheid als ongewenst beschouwt en een tweede die ongeschikt materiaal voor kinderen moet weren. Het eerste filter wil de regering voor de hele bevolking verplichten. 24 december begint een grote test van het filter en ondanks kritiek van internetproviders doet ISP iiNet toch mee. De provider wil hard bewijs verzamelen dat laat zien "hoe stom het is", met name omdat het filtersysteem niet zal werken, eenvoudig is te omzeilen, geen P2P-verkeer filtert en internetverbindingen zeer traag maakt.

"Ze luisteren niet naar de experts, ze luisteren niet naar de industrie, ze luisteren niet naar de consumenten, dus misschien helpen harde cijfers wel. Elke keer als een kind het filter weet te omzeilen zullen we het publiceren en elke keer als het legitieme content blokkeert zullen we dit melden", zegt Michael Malone, algemeen directeur bij iiNet. Volgens hem is de huidige Minister van Communicatie de erste sinds het internet bestaat. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat het filter verbindingen 86% trager maakt.

Reacties (11)
15-11-2008, 10:11 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
15-11-2008, 10:28 door Anoniem
Hmmmm,

lees ik hier een tweede China....? Cisco zal wel weer goede zaken gedaan hebben...
Lijkt me duidelijk de verkeerde kant op gaan.

TheYOSH
15-11-2008, 14:02 door spatieman
het ongewenste overheid filter BLACKLIST http://*.*.*.*/8
15-11-2008, 17:29 door Anoniem
Ik ben volledig eens met Australische overheid die binnen kort censureren gaat invoeren. 0ngewenste contenten zijn shockerende voor kinderen en families zoals ziekelijke gedoe van voIwassen met BD$M. Ten tweede zijn het de ongewenste contenten zijn openlijke Pornografisch afbeelding. Een andere mogelijkheid is illegaal verstrekken van speelfilms die verboden zijn in australie om trend wetgeving zoals speelfilm platoon is verboden in australie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_censorship_in_Australia
16-11-2008, 05:56 door Anoniem
Door Iceyoung
"Ze luisteren niet naar de experts, ze luisteren niet naar de industrie, ze luisteren niet naar de consumenten, dus misschien helpen harde cijfers wel.

sounds familiar ??
Nee, eigenlijk niet. Waarom is [url=http://opendns.org]OpenDNS[/url] dan wel zo ontzettend rap, zonder enige vorm van vertraging?

Een filter voor de kinderen is tot daar aan toe (mijns inziens ligt deze verantwoordelijkheid meer bij de ouders maar als iemand anders daar een andere mening over heeft, be my guest)
Nee dat niet.

Een filter voor wat de Australische regering ONGEWENST beschouwt is VAN DE GEKKEN
Wie is die regering dan wel omdat voor een ander te bepalen.
Dat is toch een openbare disqualificatie van het IQ van de Australische Burger.
Hiermee stelt de regering zich toch boven de burger ergo men is te dom om te bepalen wat goed voor hen is dus doen wij dat wel even.
Dat denk ik niet. Ik denk dat weldenkende Australiërs er geen hinder van kunnen ondervinden omdat zij toch al niet geïnteresseerd zijn in ongewenst schadelijke content. Net zoals er geen mens spam mist, wanneer dat goed volledig wordt weggefilterd.
16-11-2008, 10:02 door Anoniem
*zucht* altijd het zelfde liedje met die techneuten! Argumenten in de trend van het werk niet zijn niet ter zaken en stimuleren juist technologische verbeteringen.

De vraag moet zijn willen WIJ dit soort technologieën die inzicht geven en beperkingen opleggen aan onze vrije kennisvergaring. Oftewel maatschappelijk afweging en niet technologische!
17-11-2008, 01:17 door Arno Nimus
... Minister van Communicatie ...
Daar krijg je toch de kriebels van? De landen waarvan ik weet dat ze een ministerie voor Communicatie hebben zijn doorgaans de landen die we bestempelen als bananenrepubliek...
17-11-2008, 14:04 door Anoniem
Door AnoniemDe vraag moet zijn willen WIJ dit soort technologieën die inzicht geven en beperkingen opleggen aan onze vrije kennisvergaring. Oftewel maatschappelijk afweging en niet technologische!
Het is een ethisch vraagstuk en geen technologische, dat is juist. Filtering wordt reeds op grote schaal toegepast tegen zaken die algemeen ongewenst zijn. Onder andere te denken aan spam, virussen, popups en andere vervelende zaken die geweerd worden. De vraag is niet of je dit kunt uitbreiden, maar hoever je daarmee wilt gaan, waar trek je een lijn, wat is de grens van het betamelijke?
17-11-2008, 16:10 door Anoniem
Door AnoniemIk ben volledig eens met Australische overheid die binnen kort censureren gaat invoeren. 0ngewenste contenten zijn shockerende voor kinderen en families zoals ziekelijke gedoe van voIwassen met BD$M. Ten tweede zijn het de ongewenste contenten zijn openlijke Pornografisch afbeelding. Een andere mogelijkheid is illegaal verstrekken van speelfilms die verboden zijn in australie om trend wetgeving zoals speelfilm platoon is verboden in australie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_censorship_in_Australia
lekker is dat, dus als je ineens een zwaar christelijke regering krijgt die bepaald dat porno niet de norm is? en een jaar later dat eigen mening tegen het woord van god ingaat? en het jaar daarop ben je een tegenstander van de nieuwe wereld waar god ons het licht gaat brengen?

de mening van een regering is niet de mening van het gehele volk, en waarom zou ik niet naar BDSM mogen kijken? (het feit dat je het woord kent zegt al veel over jouw misschien? ;) als de buurman dat niet wil zien dan moet hij er niet op klikken, en als hij er wel op klikt moet hij niet gaan zeiken dat de duivel hem verleid, dan moet hij er gewoon niet op klikken...

ik gebruik dan een zwaar christelijk voorbeeld, maar dit is eigenlijk op alles van toepassing, de westerse wereld zegt toch ook tegen landen als yemen, syria, iran enz dat wij hun staatsgereguleerde manier van "vrijheid" ook niet accepteren, dus maken we maar zo snel mogelijk een filter waar we elk denkbeeld dat we niet willen zien?

om even de dooddoener van menig discussie erbij te pakken:
ik zit al heel wat jaren op het internet en ben nog nooit kinderporno tegengekomen omdat ik er niet om gezocht heb, waar komt dan het idee vandaan dat iedereen maar belaagt word door ongewenste internetcontent? de mensen die dus wel kinderporno tegenkomen zoeken er waarschijnlijk zelf om. wat voor nut heeft een filter om dit tegen te houden als je het toch niet per ongeluk tegenkomt op het net? hou die gekken die er wel om zoeken eens wat extra in de gaten, we weten toch wel dat het hele internet gecheckt word, doe dan ook wat nuttigs met die massale spionagemogelijkheden ipv de gewone burgers te irriteren ;)

het is net als afgelopen week over dat verbieden van contante betalingen in supermarkten, je verschuift het probleem naar de klant of de aanbieder, de overtreder berooft gewoon een andere winkel
coffeeshops hetzelfde, er klein clubje heeft er een probleem mee heeft dus verbieden, dat ze daarmee een nieuwe illegale tak laten opbloeien doet ze niets, voor de gewone burger is het "probleem" opgelost...
en nu dus internet, er zitten een zeer klein beperkt groepje mensen op het internet die de boel proberen te verzieken, dus laten we iedereen maar gaan blokkeren, en blokkeren we ook meteen even wat wij vinden wat u normen en waarden horen te zijn...

want... u regering weet wat goed voor u is...
17-11-2008, 19:38 door Anoniem
Door Anoniemom even de dooddoener van menig discussie erbij te pakken:
ik zit al heel wat jaren op het internet en ben nog nooit kinderporno tegengekomen omdat ik er niet om gezocht heb, waar komt dan het idee vandaan dat iedereen maar belaagt word door ongewenste internetcontent? de mensen die dus wel kinderporno tegenkomen zoeken er waarschijnlijk zelf om. wat voor nut heeft een filter om dit tegen te houden als je het toch niet per ongeluk tegenkomt op het net?
Het is alleen een dooddoener omdat erotiek nog altijd wel een beetje taboe is. Bij benadering zoekt niemand, laat staan een minister, erotiek op internet, maar is het ondertussen alom vertegenwoordigd.

en nu dus internet, er zitten een zeer klein beperkt groepje mensen op het internet die de boel proberen te verzieken, dus laten we iedereen maar gaan blokkeren, en blokkeren we ook meteen even wat wij vinden wat u normen en waarden horen te zijn..
Zolang het helpt mensen de wet na te leven, kan er opzich niets op tegen zijn, afhankelijk van wat de wet precies als illegaal bestempeld. Daar hebben wij Westerlingen weer iets andere gedachten bij dan in andere delen van de wereld, ofschoon er zeker ook overeenkomsten zijn.
17-11-2008, 22:07 door Anoniem
Misschien dat de australische toeristen nu wel weer massaal gebruik gaan maken van Internetcafés als ze op vakantie zijn...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.