Microsoft gaat stoppen met haar commerciële virusscanner OneCare en zal die vervangen door een gratis oplossing, zo heeft de softwaregigant laten weten. "Morro" zoals de gratis scanner voorlopig heet, zal in de tweede helft van volgend jaar verschijnen en is gericht op opkomende markten, kleinere PC's en de toenemende groei van malware. Volgens de softwaregigant zal Morro niet alleen virussen, spyware, rootkits en Trojaanse paarden herkennen, het gebruikt ook veel minder middelen, waardoor het ideaal voor minder krachtige computers zou zijn.
Vanwege de lancering van Morro zal Microsoft per 30 juni 2009 stoppen met het aanbieden van Windows Live OneCare. "Consumenten over de hele wereld hebben ons verteld dat ze een uitgebreide bescherming tegen nieuwe en bestaande dreigingen nodig hebben, en we nemen die zorg serieus", zegt Amy Barzdukas van de Online Services en Windows Divisie. Volgens Barzdukas zal de gratis oplossing nog meer consumenten beschermen, met name in landen waar de groei van PC aankopen alleen wordt overschaduwd door de groei van malware.
Zelfde engine
Het lijkt erop dat Morro een gratis versie van OneCare wordt, de virusscanner gebruikt namelijk dezelfde engine als de commerciële oplossing. Microsoft hoopt met de lancering van de software dat meer mensen een virusscanner installeren. "Het gebruik van standaard anti-malware is wereldwijd laag, met name in ontwikkelingslanden, de beschikbaarheid van basis bescherming is daardoor nog belangrijker," merkt Roger Kay op, president van Endpoint Technologies Associates
De val van OneCare
Gebruikers van OneCare hoeven niet te vrezen dat ze straks zonder bescherming komen te zitten, de softwaregigant zal de scanner zolang het abonnement duurt ondersteunen. Dat neemt niet weg dat de plotselinge aankondiging van Microsoft opmerkelijk, maar niet vreemd is. OneCare werd in 2005 aangekondigd. Anti-virusbedrijven waren bang dat de komst van Microsoft het einde van kleinere aanbieders zou betekenen. De softwaregigant wilde namelijk een aanzienlijk deel van de markt veroveren, wat het voornamelijk via een zeer lage prijsstrategie probeerde bereiken. In 2006 wist het nog een marktaandeel van 15% te veroveren, maar daarna ging het snel bergafwaarts en eindigde het het jaar met een aandeel van 6%.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.