De grote anti-virusbedrijven zijn helemaal niet bang voor de gratis virusscanner die Microsoft deze week aankondigde, ze zien het verdwijnen van Windows OneCare zelfs als een overwinning. "We zien deze aankondiging als een capitulatie van Microsoft en een onderstreping van het feit dat het gewoon niet in Microsoft's DNA zit om hoogwaardige beveiliging aan te bieden", aldus een strijdlustige Rowan Trollope, vice-president consumentenproducten bij Symantec. Volgens hem weigerden consumenten Microsoft's virusscanner omdat "zowel de beveiliging als de prestaties die OneCare bood benedenmaats waren." Trollope is dan ook helemaal niet bang voor "Morro", de gratis anti-virus oplossing die Microsoft wil lanceren. "Het gratis aanbieden van een gestripte versie van dezelfde benedenmaatse beveiligingstechnologie zal daar geen verandering in brengen."
Core business
Ook McAfee ziet in de "capitulatie" van Microsoft het bewijs dat security niet de basis van de softwaregigant is. "Met OneCare's aandeel beneden de twee procent, begrijpen we Microsoft's beslissing om de aandacht naar hun core business te verplaatsen", zegt Todd Gebhart, vice-president consumentenproducten bij McAfee.
Security suites
Carol Carpenter, die dezelfde functie bij concurrent Trend Micro vervult, merkt op het bedrijf al jaren met gratis virusscanners concurreert. "Er is altijd een gedeelte van de consumenten die voor gratis kiezen. Ondanks al die kosteloze oplossingen zijn we toch gegroeid. De waarde zit in meerlaagse, uitgebreide beveiligingsoplossingen. De markt gaat deze richting op. Ik ben dan ook niet bang voor een zoveelste gratis product." De beveiligingsaanbieders geven wel toe dat de gratis software op de lange termijn, in het kader van de krimpende economie en IT-budgetten, aantrekkelijk kan zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.