image

Politie fel tegen database met agenten DNA

maandag 24 november 2008, 16:11 door Redactie, 27 reacties

Politieagenten willen niet dat hun DNA in een database wordt opgeslagen, zo blijkt uit onderzoek. Politievakbond ACP onderzocht zevenhonderd agenten, waarvan 80 procent bezwaar tegen DNA afname maakt. “De afname van DNA bij politiemensen is slechts bij hoge uitzondering aanvaardbaar en dan alleen indien daartoe een dringende noodzaak is”, aldus voorzitter Gerrit van de Kamp. Die vindt dat het DNA-materiaal van collega's na afsluiting van het betreffende onderzoek direct moet worden vernietigd. De ACP is niet alleen tegen een DNA-database, ook staat het afwijzend tegen het vrijwillig afnemen van DNA-materiaal.

Het afnemen van genetisch materiaal bij politiemensen moet er voor zorgen dat, wanneer op een plaats-delict sporen worden gevonden, er gemakkelijk kan worden vastgesteld of die afkomstig zijn van politiemensen. Volgens het bondsbestuur is, bij de bepaling van dit standpunt, vooral een afweging gemaakt tussen de noodzaak van de maatregel ten behoeve van het politieonderzoek en de bescherming van o.a. de privacy van politiemensen.

Privacy
De politie geeft zelf toe dat forensisch DNA-onderzoek erg ingrijpend op het gebied van de privacy is. "Zo identificeert het DNA van een mens niet alleen de persoon zelf, maar ook de familie van deze persoon. Argumenten aan beider zijden die een nauwkeurige afweging waard zijn." Het afstaan van DNA-materiaal staat in december op de agenda van het reguliere Landelijke overleg tussen de minister Ter Horst en de vakbonden.

Reacties agenten
De reacties van agenten op deze pagina spreken boekdelen, hoewel er ook voorstanders zijn: "Ik kan alleen voor een voorstel tot een DNA databank zijn als alle mensen, inwonend in Nederland opgenomen worden in deze databank. Anders ben ik bang dat de gegevens ook voor andere doeleinden worden gebruikt." of "Ik verlies zeker de pluspunten voor onderzoeken niet uit het oog, maar de nadelen zijn mijns inziens groter: gevoelige info over politiemensen ligt vast, en een waterdichte garantie dat deze niet uitlekt of op onjuiste wijze gebruikt/ bevraagd wordt, kan men zeker niet geven."

Reacties (27)
24-11-2008, 16:17 door Anoniem
*prachtig* ik kon een grijns niet onderdrukken...

...verzet je maar, maar binnenkort staan die vingerafdrukken toch echt in het nieuwe paspoort van ALLE burgers. De rest volgt later!

Worden sommige mensen wakker?
24-11-2008, 16:32 door Anoniem
Maar de politie heeft toch niets te verbergen??? :-)
24-11-2008, 16:33 door Anoniem
Heel mooi, deze resultaten.
Ik hoop dat deze maatregelen dan ook niet doorgevoerd worden en dat de politiek dan ook eens gaat nadenken over de privacy-beperkende maatregelen die de rest van de burgers treft. (zal wel niet, vrees ik)
24-11-2008, 16:33 door SirDice
Ja, ik moest ook even gniffelen toen ik de reacties las...

Het gaat overigens om DNA en niet vingerafdrukken..
24-11-2008, 16:35 door Anoniem
Door SirDiceHet gaat overigens om DNA en niet vingerafdrukken..

Had ik begrepen :-)

DNA is nog even iets te schokkend voor politie en burgers, eerst dan maar de vingerafdruk en de irisscan. Wordt het DNA trouwens al niet met een hiel prik bepaald?
24-11-2008, 16:42 door Anoniem
Quote : .... en een waterdichte garantie dat deze niet uitlekt ....

??? Je hebt toch niets te verbergen? Waar maak je je druk om? Gewoon het DNA van elk mens open en bloot op het internet deponeren.

Nog beter, op basis van alle unieke DNA-plaatjes kan je automatisch unieke "account-namen" aanmaken. De wereldleiders moeten wel even afspreken hoe dit er uit moet gaan zien. Maar daarna moeten alle andere accounts bij de wet verboden worden en het liefst technisch onmogelijk te implementeren zijn. Verder moet iedereen verplicht secure werken met een soort van ssh-protected sessies en keys, zolang je je private key inclusief passphrase maar registreert bij de centrale overheid, tenslotte heb je niets te verbergen. Als we dit systeem goed op de rit hebben kunen de id's al bij de geboorte geregeld worden.

Lang leve de perfecte wereld!

Groeten,
Hopsa
24-11-2008, 16:50 door Michel1973
We hebben gisteren bij Peter R de vries gezien dat alles mogelijk is, dus waarom niet :)
24-11-2008, 17:20 door prikkebeen
Ja, ho eens even. De burger moet wel alles slikken en nu het om de politie gaat tellen de bezwaren opeens wel mee. Onschuldige burgers kunnen ook ooit wel eens toevallig op een plaats delict zijn geweest en worden dan als verdachte aangemerkt terwijl je er niets mee te maken hebt. Over privacy zwijg ik dan maar.
Zoals Hopsa ook schrijft, loopt dit soort dingen gierend uit de klauwen en men stopt niet eerder dan dat wel allemaal voorgeprogrammeerde robots zijn. Uitzonderingen uiteraard voor overheidspersoneel.

Als ik het woord database i.c.m. overheid lees kan dat alleen maar in negatieve zin met gevaar voor ieder in het achterhoofd, ongeacht de gegevens die er in komen te staan. Vanwege het grote commerciële belang van al die gegevens zal de overheid massaal hackers aantrekken en dan ben ik bang dat men het maar op het net zet om er maar van af te wezen omdat het te duur wordt om het nog langer te beveiligen.

1984 was not meant as a manual
24-11-2008, 17:22 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
24-11-2008, 18:02 door Anoniem
Met twee maten meten....
R-
24-11-2008, 18:04 door Eerde
Grappig dat de plisie zelf vind dat de overheid niet betrouwbaar is wat betreft de garantie van wie er mag inzien en beveiliging.
Maar als burger willen ze wel graag je DNA, desnoods van een heel dorp, om eoa sukkel een moord in de schoenen te schuiven, want van de uitslag trekken ze zich toch nix aan als het niet past (Puttense zaak).

Walgelijk hy, hyp, hypocr...
24-11-2008, 18:57 door Anoniem
Het meest in het oog springend antwoord vond ik deze:
"Principiële vraag is natuurlijk of je de huidige en vooral jouw toekomstig bevoegd gezag vertrouwt. Uit de geschiedenis blijkt hoe fout het kan gaan. Ik heb in deze dus een zeer gezond wantrouwen. Muren van wetgeving en waarborgen kunnen worden opgetrokken, maar de geschiedenis leert ons ook dat die even snel kunnen worden afgebroken."
24-11-2008, 19:06 door KwukDuck
hmm... heel vreemd dit!
Wat hebben zij allemaal te verbergen... ik verwacht nu wel een diepgaand onderzoek naar welke criminele en terroristische activiteiten deze mensen mee bezig zijn!


Erg mooie restultaten inderdaad... Hopelijk werkt dit ook een beetje door in de politiek en slapende maatschappij.
24-11-2008, 20:24 door Anoniem
Door AnoniemMaar de politie heeft toch niets te verbergen??? :-)
dat roepen ze altijd, misschien hebben ze toch wel een hoop te verbergen, anders kunnen ze hun dna wel afstaan
24-11-2008, 22:54 door Anoniem
"Zo zou het afnemen van genetisch materiaal bij politiemensen er voor moeten zorgen dat, wanneer op een plaats-delict sporen worden gevonden, er gemakkelijk kan worden vastgesteld of die afkomstig zijn van politiemensen. Op die manier kan het onderzoek sneller en efficiënter worden voortgezet."
http://www.acp.nl/home/nieuws/artikel/afstaan-dna-materiaal-alleen-bij-zwaarwegende-argumenten

Oh, dus de politiemensen en hun familie zijn bij voorbaat al uitgesloten van verdenking?
Wij zijn de wet, en de wet is onfeilbaar.....
24-11-2008, 23:37 door prikkebeen
Door Anoniem
Door AnoniemMaar de politie heeft toch niets te verbergen??? :-)
dat roepen ze altijd, misschien hebben ze toch wel een hoop te verbergen, anders kunnen ze hun dna wel afstaan

Onze overheid heeft een situatie gecreëerd waarin (bijna) niemand elkaar meer vertrouwd en dat is volgens mij precies de bedoeling. Controle. Vroeger vonden we dat van andere landen mensonwaardig en een grove schending van de mensenrechten.
Die politiemensen weten ook wel dat als iets eenmaal in een database staat dat het er nooit meer uitgaat. In de toekomst, en nu eigenlijk al, kan men een willekeurige query op een set van (willekeurige) databases loslaten en iets 'illegaals' aantonen en ben je dus een verdachte. Als je geluk hebt. Men kan je nu al een behoorlijke tijd vastzetten voor zelfs maar een gedachte van een overheidsfunctionaris aan een of andere misdaad. Werkelijk alles wat de huidige technologie tegenwoordig te bieden heeft wordt tegen de mensheid gebruikt en niet voor onze eigen veiligheid, zoals men het zo graag mag verkopen.
25-11-2008, 01:28 door Anoniem
Voordat ik mijn reactie verwoord, geef ik aan dat mijn bron voor het willen weten waar het instituut "politie in Nederland" vandaan komt, Wikkipedia is. Accoord het is niet de beste bron, maar Wikkipedia, gaf net genoeg aan.....
Het instituut "De Nederlandse politie " is een spruit van de Franse Revolutie . Voor die tijd waren het de plaatselijke schuttersgilden die voor veiligheid zorgden. Dat Nederland pas in Napoleontische tijd politie kreeg, heeft te maken met het feit dat ons land in 18e eeuw niet te maken kreeg met revoluties als de Franse. Nederland werd pas in de 19e eeuw geconfronteerd met oproer van enige betekenis. Vanwege haar oorsprong - het in opdracht van de staat beteugelen van oproer -wordt de politie gezien als zwaardmacht van de staat of - in hedendaagse termen - de sterke arm van de overheid.

U merkt al waar ik naar toe wil....Het instituut politie is niet ontstaan op grond van mededogen met de bevolking.
"De politie is mijn beste kameraad" de slogan om goedwillende dienders nog enigszins plezier in hun werk te verschaffen..is lange tijd geleden al doorgeprikt...

De politie is het instrument waar een overheid ( = lees politici) zich van kan bedienen om te willen weten wie tegen/voor ze is...immers de politie is de beteugelende schakel tussen overheid en jaja .. de burger

Indien nu de overheid zich tussen de burgers wil gaan begeven om zelf te willen ervaren wat er leeft onder de mensen en klaarblijkelijk aangeeft, daar geen politie bij nodig te hebben....Dus aangeeft dat je ook als politie-agent onder de wet valt..dan..!!

Ik denk dat prikkebeen,Iceyoung,Kwuckduck, en Anoniem, de Franse revolutie begrepen hebben!

Rest mij nog aan jullie te vragen: wat gaan we doen met die overweldigende info die wij inmiddels hebben vergaard over onze dienders, tezamen met hun DesoxyRibonucleineAcid vingerprint die als een Surprise wordt verstrekt..
25-11-2008, 01:58 door [Account Verwijderd]
reactie
25-11-2008, 02:14 door Anoniem
Door angst te creëren kan je belasting heffen (en eventueel oorlog voeren (Bush)).
Vroeger was er de instelling houd het volk arm (de staat=belasting) en dom (kerk=indoctrineren).
Tegenwoordig verliest de kerk aardig terrein (islam lijkt aardig in opkomst te zijn) en is het de overheid die de menigte (volk) in toom moet houden.
Ik vind het met alle identiteit die wij zomaar allemaal bloot moeten geven , het voor het interne politie apparaat dan helemaal niet veemd moet zijn om gewoon DNA af te staan om hen uit te sluiten (kan ook weer misbruik van gemaakt worden als je het goed doet (geeft corrupte agent mogelijkheid om meer verkeerde pad op te zoeken , want hij word toch uitgesloten als verdachte)) van een misdrijf.
25-11-2008, 14:00 door Anoniem
Het probleem met DNA is dat het niet alleen gebruikt kan worden om personen te identificeren maar dat het eveneens genetische informatie bevat, erfelijke informatie, grofweg de blueprint of bouwtekening van die persoon.

Wat je in dergelijke databases administreert, wat je bewaart, mag uitsluitend bruikbaar zijn en tot doel dienen om een persoon te identificeren. In dit geval ter uitsluiting. De daadwerkelijke genetische informatie mag er nooit en te nimmer uit herleidbaar zijn omdat daar tamelijk bizarre selecties op losgelaten kunnen worden.

Je weet immers niet of je het toekomstig bevoegd gezag kunt vertrouwen, die garantie heb je niet: "Muren van wetgeving en waarborgen kunnen worden opgetrokken, maar de geschiedenis leert ons ook dat die even snel kunnen worden afgebroken."
25-11-2008, 14:04 door Anoniem
Typisch gevalletje; Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten ! ;)
25-11-2008, 15:10 door Anoniem
Door AnoniemTypisch gevalletje; Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten ! ;)
Nee, ik bestrijdt het idee dat wat in deze voor politie geldt niet voor anderen geldt. Met grote uitzondering mensen die voor een zwaar misdrijf zijn veroordeeld, waarvan DNA is afgenomen.
25-11-2008, 16:44 door Anoniem
Het gaat hen geloof ik om het feit dat er op een plaats delict veel meer uniformdienders rondlopen die dna kunnen droppen dan alleen politiemensen.
25-11-2008, 17:10 door Anoniem
Het gaat erom ruis weg te kunnen filteren. Bij wijze van spreken de sporen plaats delict differentiëren van het as van de sigaar van inspecteur Columbo.
25-11-2008, 19:28 door Anoniem
Laat ik even voorop stellen dat "onze regering", c.q. "justitie", deze DNA database wil, wat niet betekend dat de politie-korpsen dit ook willen. Dus politie heeft hier echt niks over te zeggen. De uitkomst is alleen wat de agenten ervan vinden.
En dat vind ik geheel terecht.

Weer een voorbeeld dat er niet goed wordt nagedacht.

Moet ambulance-personeel, of arts, op een crimescene dan ook DNA gaan afstaan dan, en wat te denken van familie van slachtoffer ? of vrienden, c.q bekenden ? of omstanders die toevallig voorbij liepen, of hulp probeerden te verlenen. ??
Als er een moord wordt gepleegd, en dit bekent is, kan men ook gewoon direckt de witte crime-scene overalls aantrekken.
Bij een ernstig vergrijp dus geen moord, komen de mannen in de witte pakken ook, dus niet gaan gillen van :
Ambulance personeel komt niet op een crimescene, en dergelijke.

Er zijn legio mogelijkheden te bedenken om beter met een crimescene om te gaan dan om een databank met DNA te gaan aanleggen.
26-11-2008, 16:31 door Anoniem
Door Anoniem
(...)
Er zijn legio mogelijkheden te bedenken om beter met een crimescene om te gaan dan om een databank met DNA te gaan aanleggen.
Voordat daadwerkelijk forensisch onderzoek plaatsvindt door mensen in witte pakken, heeft de dader sporen plaats-delict beïnvloed, maar soms ook andere mensen. Het slachtoffer draagt daarnaast ook sporen die niets met het misdrijf te maken hebben.
02-12-2008, 03:39 door Anoniem
Stel iemand in een kroeg pakt het lege glas waar je net uit gedronken hebt , hij plaatst het glas bij de plaats delict en je bent verdacht zonder dat je ooit op die plek geweest bent , tja als dat dan het sluitend bewijs voor moet stellen dan maak ik me flink zorgen over de toekomst.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.