Google wil niet dat burgers bedrijven noemen die politieke campagnes sponsoren, de zoekgigant verbiedt dit zelfs. De AdWords advertenties van Google spelen een belangrijke rol voor activisten, politici en bedrijven om het publiek te bereiken, mede door het grote aantal gebruikers van de zoekmachine. Het strenge beleid van Google zorgt er echter voor dat rechtsgeldige advertenties die mensen onderwijzen en informeren gecensureerd worden, aldus Google-criticus Chris Soghoian. Zodoende is het onmogelijk voor burgers om de donaties te melden die politici van grote ondernemingen ontvangen.
Tal van advertenties, bijvoorbeeld tegen beleid van supermarktketen Wal-Mart, de werkwijze van auteursrechtenorganisatie RIAA en welke donaties AT&T verstrekte konden Google's toets der censuur niet doorstaan. Soghoian had een advertentie geplaatst waarin hij liet weten welke politici door AT&T gesponsord werden. Na klachten van de telecomgigant besloot Google de advertentie te verwijderen.
De handelswijze van Google heeft volgens juridische experts invloed op de vrijheid van meningsuiting en transparantie van de politiek, aangezien burgers hier straks niet meer over kunnen communiceren. "Het is te hopen dat Google realiseert dat het gebrekkige AdWords beleid de vrijheid van meningsuiting en pogingen om de overheid transparanter te maken belemmert. Als het dit niet doet, zullen we er allemaal onder leiden", zo besluit Soghoian.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.