Hebben Google en Microsoft respectievelijk negen en zes maanden nodig voordat ze zoekopdrachten gaan anonimiseren, Yahoo zegt dit voortaan na drie maanden te doen. Microsoft gooide vorige week de knuppel in het hoenderhok met een voorstel om de bewaartermijn van zoekopdrachten te verkorten naar een half jaar, maar alleen als andere zoekmachines zouden meedoen. Het gaat in het geval van Yahoo niet alleen om de zoekgegevens, maar ook bekeken en bezochte pagina's en advertenties. Waar Google nog klaagde dat het de zoekgegevens nodig heeft om een betere dienstverlening te kunnen bieden, zegt Yahoo dat gebruikers niets van de kortere bewaartermijn zullen merken.
Afwachten
Privacybeweging Electronic Frontier Foundation (EFF) staat nog niet te juichen. "Het is moeilijk om de gevolgen voor de privacy in te schatten totdat we weten welke stappen Yahoo neemt om de data te anonimiseren." Als het anonimiseringsproces niet robuust genoeg is, is het nieuwe beleid straks meer een publiciteitsstunt dan een bescherming van de privacy. "Het volledig anonimiseren van IP-adres en cookie gegevens is lastig, en zelfs als die data wordt verwijderd, bestaat de mogelijkheid dat individuen aan de hand van hun zoekopdrachten zijn te identificeren, zoals AOL's zoekincident demonstreerde."
Eerder kreeg Google nog flinke kritiek te verduren toen het aankondigde zoekgegevens voortaan negen maanden te bewaren. Toen men de details bekendmaakte, bleek dat de privacy van gebruikers er helemaal niet op vooruit ging.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.