Waarom gaan managers zo slecht met beveiliging om? Wat is de betekenis van cijfers? Wat betekent nul? Deze week is Ian Angell, professor voor informatiesystemen bij de London School of Economics and Political Science, aan het woord in de podcast. Volgens hem moeten we de fundamentele manier aanpassen waarop organisaties worden gemanaged. "Als je denkt dat cijfers je in staat stellen om de wereld te controleren dan heb je het mis."
Toch is dat precies de mentaliteit die bij veel managers aanwezig is. Angell geeft als voorbeeld de kredietcrisis, waarbij financiële instellingen dachten dat ze aan de hand van de cijfers de wereld controleerden, maar dat is niet de realiteit. "Het probleem met statistieken is dat het alleen naar het verleden kijkt. Het is net als met een achteruitkijkspiegel, het gaat goed zolang er geen bocht in de weg zit. Nummers vertellen je over gisteren." De professor haalt ook uit naar het gebruik van modellen, die alleen maar naar de cijfers kijken in plaats van het echte leven in beschouwing nemen, waar zaken als ervaring een rol spelen, iets wat je vaak niet in modellen terugziet.
Ook tips om met cijfergeile managers om te gaan of zijn modellen onmisbaar in de hedendaagse samenleving? laat het ons weten
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.