Precies vijf jaar geleden deed Bill Gates zijn legendarische voorspelling dat we in 2006 geen spam meer zouden zien. Het mag inmiddels duidelijk zijn dat Gates die belofte niet helemaal waar heeft kunnen maken. Microsoft wilde in 2004 de afzender van e-mailberichten kunnen identificeren en mensen laten betalen voor het versturen van e-mail. Dit zou de oplossing voor het spamprobleem zijn, maar beide initiatieven kwamen niet van de grond.
Het aandeel via de Verenigde Staten verstuurde spam is de afgelopen vijf jaar wel flink afgenomen, maar daar staat tegenover dat het in China juist explosief is gestegen. Vooralsnog is de bestrijding van spam een kwestie van pappen en nathouden, hoewel er een belangrijke rol voor eindgebruikers is weggelegd. Naast het updaten van het systeem en gebruik van beveiligingssoftware adviseert Graham Cluley een hardhandige aanpak van mensen die gespamverteerde producten kopen. "En als je iemand iets via een spambericht geadverteerd product ziet kopen, geeft ze dan een draai om de oren. Ze houden het probleem alleen maar in stand."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.