De zwarte doos in moderne auto's houdt alles bij, hoe hard er werd gereden, geremd en aan het stuur werd gedraaid. Informatie waarmee politie de schuldige van een verkeersongeluk kan achterhalen en de rechter de strafmaat kan bepalen. Vorig jaar gebruikte het Openbaar Ministerie de gegevens van een ' Event Data Recorder' als bewijs in een zaak tegen een Schiedammer.
Die reed op Tweede Kerstdag met zijn Dodge pick-up tegen een andere auto aan, waarbij vier van de vijf inzittenden in deze auto om het leven kwamen. De bestuurder in de pick-up bleek 147 kilometer per uur te hebben gereden, terwijl ter plaatse 30 kilometer per uur was toegestaan. De Schiedammer, die zelf ongedeerd bleef, zit nu vast. Veel automobilisten weten niet dat hun auto van een zwarte doos is voorzien. Het zou dan met name om Amerikaanse auto's gaan.
Terrorisme
De opgeslagen informatie is niet alleen handig voor autofabrikanten, ook justitie heeft er veel aan. Op dit moment worden alleen gegevens over het rijgedrag opgeslagen, maar Bert-Jaap Koops, hoogleraar Regulering van Technologie in Tilburg, is bang voor misbruik. Hij vreest dat alle gegevens die de nieuwe auto’s opslaan in de toekomst worden gebruikt voor de bestrijding van criminaliteit en terrorisme, zo is vandaag in NRC.Next te lezen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.