Adverteerders hebben een manier gevonden om te bepalen hoeveel en hoe lang mensen naar reclames kijken. Door kleine camera's in het scherm of daar omheen aan te brengen, kan men het geslacht, de leeftijd en zelfs de etnische afkomst in kaart brengen en aan de hand daarvan de getoonde reclame veranderen. Het trackingsysteem wordt als een goudmijn voor adverteerders omschreven, die eindelijk kunnen zien hoe effectief hun reclame voor de doelgroep is. Vergelijkingen met Minority Report gaan volgens voorstanders niet op, aangezien dit systeem alleen de uiterlijke kenmerken van mensen vastlegt.
"Een beeldscherm laat bijvoorbeeld een motor reclame aan een groep mannen zien, maar schakelt over naar een reclame voor een minibus als er vrouwen en kinderen in de buurt zijn", zegt Vicki Rabenou van TruMedia Technologies, een van de bedrijven die de technologie ontwikkelen. Aangezien het volgen van iemand veel weg heeft van Big Brother, doen fabrikanten er alles aan om dit idee weg te nemen. Zo slaat het systeem bijvoorbeeld geen informatie op over wie er naar de reclame kijkt.
Waarschuwing
Het bepalen van iemands geslacht gaat de meeste systemen inmiddels goed af, maar de leeftijd blijft een probleem, wat helemaal geldt voor etnische afkomst. "Ook al is het systeem 70% nauwkeurig, dan heb je nog steeds een schat aan informatie", gaat professor consumenten psychologie Deborah Mitchell verder.
Het Center for Democracy & Technology waarschuwt adverteerders om ook aan de privacy te denken en consumenten te vertellen welke informatie over hen wordt vastgelegd en voor welk doel. "Als je het niet in een vroeg stadium aanbrengt, wordt het erg lastig om het in een al bestaand systeem in te bouwen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.